جریمه هشت میلیون دلاری شرکت آلمانی به علت نقض تحریم های ایران

اعلام این موضوع بر اساس قانون «خود افشایی داوطلبانه» بوده است

گفته‌شده برخی از مدیران ارشد SAP قبل از آنکه این روند اصلاح شود از آن مطلع بوده‌اند-Uwe Anspach / dpa / AFP

در پی پذیرفتن اتهام نقض تحریم‌های آمریکا، غول نرم‌افزاری آلمان پذیرفت ۸ میلیون دلار جریمه بپردازد.

دادستان‌های ایالات‌متحده، دیروز، پنجشنبه، اعلام کردند شرکت آلمانی SAP (اس آپ) بیش از ۸ میلیون دلار جریمه به علت صادرات غیرقانونی محصولات خود به ایران پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگر این شرکت داوطلبانه فعالیت‌های نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعلام نمی‌کرد، با مجازات سخت‌گیرانه‌تری ازجمله پیگرد قانونی روبه‌رو می‌شد.

این شرکت به‌عنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری، تجارت و خزانه‌داری ایالات‌متحده، با مجازات و تغییر در شیوه‌های تجاری خود موافقت کرد و گفت که از این قطعنامه «استقبال می‌کند».

این شرکت گفت: «ما مسئولیت کامل رفتارهای گذشته را می‌پذیریم و کنترل‌های داخلی خود را برای اطمینان از انطباق با قوانین افزایش داده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ناتانیل مندل، وکیل دادگستری ایالات‌متحده در ماساچوست SAP جلوی «هزاران (دانلود) بارگیری و به‌روزرسانی ایرانی‌ها از نرم‌افزار را در طی سال‌های متمادی نگرفته است». به گفته مندل، این نتیجه‌ای بود که از یک تحقیقات سه‌ساله گرفته‌شده است.

«تعدادی از شرکت‌های تحت کنترل ایران که برخی از آن‌ها احتمالاً به دولت متصل بودند، از نرم‌افزارهای این شرکت، استفاده کرده‌اند، ازجمله محصولات معروف SAP را که ادارات منابع انسانی برای مدیریت ساعات کارمندان استفاده می‌کنند.»

گفته‌شده برخی از مدیران ارشد SAP قبل از آنکه این روند اصلاح شود از آن مطلع بوده‌اند.

اعلام این موضوع بر اساس قانون «خود افشایی داوطلبانه» بوده است.

جان دمرز، دادستان کل دادگستری ایالات‌متحده دراین‌باره گفت: «هدف از این کار نشان دادن این است که مراجعه به مقامات ایالات‌متحده قبل از گرفتار شدن فایده‌ای دارد. اگر این مسئله را خود ما کشف می‌کردیم می‌توانست برای SAP بسیار بدتر باشد.»

تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مجموعه دنباله‌داری از تحریم‌های تجاری و اقتصادی است که پس از گروگان گرفته شدن کارکنان سفارت آمریکا در ایران آغاز شد و در پی اوج گرفتن برنامه هسته ایران، شدت گرفت.

بیشتر از جهان