پومپئو: اگر کِری به تهران مشاوره نمی‌داد، ترامپ با ایران توافق می‌کرد

«کری می‌گفت صلح اعراب و اسرائیل بدون حل مساله فلسطین ممکن نیست و در مورد حذف سلیمانی هشدار داده بود. دولت ترامپ با پیمان ابراهیم و از بین بردن بزرگترین تروریست در خاورمیانه غلط بودن ادعاهای او را اثبات کرد»

مایک پومپئو می‌گوید میراث اوباما در خاورمیانه شکست بود و اکنون همان مقامات سابق به دولت بازگشته و در تکرار اشتباهات خود مصمم به نظر می‌رسند-Jessica McGowan /Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در فاکس‌نیوز نوشت که اگر افشاگری‌های اخیر پیرامون رایزنی‌های جان کری، همتای اسبقش با ایرانی‌ها در دولت ترامپ درست باشد، دردسرساز خواهد بود. و اگر جان کری به جمهوری اسلامی مشاوره نداده بود، شاید دولت ترامپ با ایران به توافقی جامع می‌رسید.

پومپئو در این یادداشت می‌نویسد:

دولت اوباما بدون تایید سنا به توافق فاجعه‌بار هسته‌ای که معمارش جان کری بود، تن داد. دولت ترامپ به درستی از آن خارج شد و روند ارسال پول به ایران که برای نیروهای شبه‌نظامی‌اش در منطقه هزینه می‌شد را متوقف کرد. تحریم‌ها تنها در دو سال ۹۶ درصد منابع ارزی خارجی جمهوری اسلامی را از بین برد.

فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی کارآمد بود، چرا که مانع ارسال پول به گروه‌های شبه‌نظامی شد و بدون اینکه جنگی اتفاق بیفتد، رژیم ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران هیچگاه نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد چرا که تهدیدی برای اسرائیل و خاورمیانه، آمریکا و جهان خواهد بود. برجام ایران را به این مسیر سوق می‌داد و فشار حداکثری مانع تهران برای حرکت در این راه می‌شود.

کری می‌توانست از قطع منابع مالی رژیمی حامی تروریسم خشنود باشد و از پیمان صلح اسرائیل با همسایگانش استقبال کند. اما به طور محرمانه از طریق ملاقات با مقامات تهران، تلاش‌های دولت ترامپ را تضعیف کرد و به آنها توصیه کرد تا انتخابات بعدی منتظر بمانند تا احتمالا همان مقامات دولت اوباما بر سر کار بیایند و توافقی مشابه یا بدتر را امضاء کنند. اکنون دریافته‌ایم که او اطلاعات حساس مرتبط با متحدمان اسرائیل را نیز به طرف ایرانی داده است.

احتمال دارد در همان زمانی که من در مورد عملیات ایران در سوریه به ترامپ گزارش می‌دادم، کری در مورد عملیات اسرائیل در سوریه به ظریف گزارش می‌داده است.

جان کری باید به مردم توصیح دهد دقیقا در مورد چه چیزی با ایرانی‌ها گفت‌و‌گو می‌کرده است. میراث اوباما در خاورمیانه شکست بود. همان مقاماتی که سیاست‌های شکست‌خورده را دنبال می‌کردند اکنون دوباره به قدرت بازگشته‌اند و به نظر می‌رسد مصمم تکرار اشتباهات گذشته هستند.

همه این اقدامات بر خلاف میل مردم آمریکا و تضعیف کننده امنیت ملی آمریکا و متحدانمان بوده است.

کری گفته بود که مساله اعراب و اسرائیل هیچگاه بدون حل مساله فلسطین حل نمی‌شود؛ دولت ترامپ غلط بودن این دیدگاه را با پیمان ابراهیم ثابت کرد.

کری و مقامات دوران اوباما در مورد حمله به قاسم سلیمانی نیز به ترامپ هشدار داده و ما را احمق خطاب کردند. اما ما خطرناک‌ترین «تروریست» در خاورمیانه را برای حفظ جان آمریکایی‌‌ها و متحدانمان از میان برداشتیم.

شاید اگر کری به ایرانیان مشاوره نمی‌داد، دولت ترامپ می‌توانست به یک توافق صلح جامع با مردم ایران دست یابد. اما به نظر می‌رسد دولت باید در شتاب برای توافقی بر اساس شرایط رژیم ایران است. بازنده، مردم آمریکا و متحدانمان خواهند بود.