امرالله صالح: مخالفان توزیع «شناسنامه‌های الکترونیک» اقلیتی بیش نیستند

فرزند احمدشاه مسعود، روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را ضد منافع ملی افغان‌ها خواند

«کارمندان دولت و حتی بازنشستگان تا شناسنامه برقی نگیرند، نمی‌توانند حقوق خود را دریافت کنند» -arezo.news

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، مخالفان توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی را در این کشور اقلیتی کوچک خواند و گفت که مشکل شناسنامه‌های الکترونیک حل شده است و همه افغان‌ها شناسنامه‌ی برقی می‌خواهند.        

یک کلیپ ویدیویی میان کاربران افغان مخالف و موافق توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در صفحات شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد امرالله صالح، به زبان پشتو به حاضران در مجلسی که خود نیز در آن است، می‌گوید مشکلات شناسنامه‌های الکترونیک حل شده است و همه افغان‌ها خواستار این شناسنامه هستند و کسانی که مخالفت دارند، اقلیتی بیش نیستند. 

آقای صالح، با تاکید گفت:«مشکل شناسنامه‌های الکترونیک حل شده است، چون در حکومت اتحاد و حدت ملی است. وحدت ملی‌ای‌ که حداقل در تاریخ معاصر افغانستان بی‌مانند بوده است.»

امرالله صالح، غیرمستقیم به تسریع توزیع شناسنامه‌های الکترونیک برای شهروندان کشور از سوی نهادهای مسئول تاکید کرد و به شهروندانی که مخالفت‌ خود را با این روند اعلام کرده‌اند، گفت: «گه‌گاه اگر کسانی می‌گویند این نمی‌خواهم و آن نمی‌خواهم، اقلیتی از اقلیت هستند، زیرا اکثریت افغان‌ها شناسنامه‌ الکترونیک می‌خواهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان امرالله صالح در حالی بیان می‌شود که به تازگی احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، که از او به نام رهبر مقاومت دوم نیز یاد می‌کنند، در مصاحبه‌ای با شبکه خصوصی طلوع نیوز مخالفتش را با روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک اعلام کرد و آن را ضد منافع ملی افغان‌ها خواند و گفت: «تا زمانی که مشکل شناسنامه‌های الکترونیک به گونه‌ای اساسی حل نشود، مخالف توزیع آن» است و نخواهد گرفت.  

در همین حال، شماری از مخالفان توزیع شناسنامه‌های الکترونیک نیز با نشر کلیپ ویدیویی آقای صالح یا تصویری از او، از سخنان اخیر معاون اول ریاست جمهوری سخت انتقاد کردند و در صفحات کاربری خود نوشتند که آقای صالح می‌داند مشکل در این زمینه‌ پا برجاست، اما برای خوشامد آقای غنی، چنان سخنانی بر زبان می‌آورد.

فیاض کاکر، کاربرافغان، نوشته است: «امرالله صالح در حالی این سخنان را می‌گوید و بر حل شدن موضوع توزیع شناسنامه‌های الکترونیک تاکید دارد که هنوز خود او و اعضای روند سبز که رهبری‌اش را بر عهده دار،د شناسنامه الکترونیک نگرفته‌اند، او در اصل خود نیز مخالف است اما با این سخنانش می‌خواهد دل آقای غنی را شاد کند.»

سماء کوهدامنی نوشت: «مشکل اساسی شناسنامه‌های الکترونیک باقی مانده است و مردم افغانستان از توزیع آن ناراضی هستند. نباید با هویت و ارزش‌های مردم بازی کنید که عواقب بدی خواهد داشت.»

فهیم دشتی، خبرنگار افغان، نیز در برابر سخنان آقای صالح واکنش نشان داد و توزیع شناسامه‌های الکترونیک را اجباری خواند و نوشت: «کارمندان دولت و حتی بازنشستگان تا شناسنامه برقی نگیرند، نمی‌توانند حقوق خود را دریافت کنند. اگر این شناسنامه نباشد، نمی‌توانید پاسپورت بگیرید. برخی معاملات بانکی بدون آن اجرا نمی‌شود، و در استخدام‌های دولتی باید این شناسنامه را داشته باشید. مردم مجبورند برخلاف میل درونی‌شان شناسنامه بگیرند. کجا این مشکل هویتی حل شده؟ باید تلاش کرد که این مشکل رفع شود، اما با چشم‌پوشی بر آن جز این که خود را فریب دهیم، ره به جایی نمی‌بریم.»

اما افغان‌هایی که موافق گفته‌های امرالله صالح و توزیع شناسنامه‌های الکترونیک هستند، این موضوع را تمام شده می‌دانند و بر سرعت توزیع آن تاکید دارند.

رامش نوابی می‌گوید: «مشکل توزیع شناسنامه‌های الکترونیک حل شده است و از  دو سال پیش به این‌سو در حال توزیع است و شماری زیادی از مردم شناسنامه‌های خود را دریافت کرده‌اند. کسانی که مخالفت دارند، باید منطقی فکر کنند، زیرا با ادامه دادن به این گفته‌ها جز آن که تفرقه ایجاد کنند و روند را کند سازند، هیچ دردی را درمان نمی‌کنند.»

صدیق شینواری، می‌گوید:«موضوع دو سال پیش حل شد، اما مقصر دولت است که این روند را سرعت نمی‌دهد و به کندی پیش می‌برد تا هر روز ما شاهد یک واکنش منفی باشیم. باید توزیع آن در تمام افغانستان آغاز شود و بدون شک در مدت یک سال همه افغان‌ها صاحب این تذکره خواهند شد.»

توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در افغانستان در سال ۱۳۹۷ آغاز شد، اما درج واژه «افغان» در آن با مخالفت‌های جدی شماری از سیاسیون، اعضای مجلس نمایندگان و شهروندان کشور روبه‌رو شد. آنان با ابراز مخالفت با درج آن واژه در شناسنامه‌های الکترونیک، تاکید دارند که ‌«افغان» متعلق به قوم پشتون این کشور است و سایر اقوام دیگر را در بر نمی‌گیرد. منتقدان تاکید دارند که شناسنامه‌های الکترونیک نباید با این ویژگی‌ها توزیع شود و از گرفتن آن خودداری می‌کنند. انتقاد و پرهیز آنان از گرفتن شناسنامه‌های الکترونیک سبب شد که حکومت افغانستان تصمیم بگیرد در کنار واژه افغان، نام هر قوم دیگر ساکن این کشور را نیز در شناسنامه‌های الکترونیک درج کند، اما در عمل دیده می‌شود که هنوز هم خواسته‌های منتقدان شناسنامه‌های الکترونیک پابرجا است و حل ناشده باقی مانده است. تاکید آنان بر این است که حکومت باید نخست به خواست‌هاشان توجه کند و پس از آن روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را آغاز کند، اما دولت افغانستان بارها تاکید کرده است که موضوع کاملآ حل شده و مردم  باید شناسنامه‌های الکترونیک خود را از مراکز توزیع آن دریافت کنند. 

در حال حاضر توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در افغانستان جریان دارد و تعدادی از مردم شناسنامه‌های خود را دریافت کرده‌اند و نهادهای مسئول در این زمینه نیز می‌کوشند که روند را سرعت دهند و زمینه را برای صدور شناسنامه‌های الکترونیک شهروندان در سراسر کشور فراهم کنند.

بیشتر از جهان