آغاز ورود کمک‌های بین‌المللی به هند

۳۵۲ هزار مبتلا به ویروس کرونا در یک روز

ارسال کمک‌های بین‌المللی به هند- High Commission of India for Singapore/via REUTERS

تلاش‌های جهانی برای کمک به هند در بحران فاجعه‌انگیز همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ سرعت یافته است. حدود ده کشور پیشنهاد کمک کرده‌‌اند و کشور‌های دیگر نیز با این کشور در جنوب آسیا اعلام همبستگی کرده‌اند. 

هندوستان روز دوشنبه برای اولین بار بیشترین میزان تلفات، ۲۸۱۲ نفر، و بیشترین تعداد مبتلایان، ۳۵۲۹۹۱ نفر، را گزارش کرد. این پنجمین روز متوالی بود که تعداد مبتلایان در این کشور به بیش از ۳۰۰ هزار نفر ‌رسید.

کمک‌های بین‌المللی در حالی وارد شدند که هند با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو است. روند ابتلا در این کشور همچنان صعودی است و هیچ نشانه‌ای از بازایستادن آن وجود ندارد.

بریتانیا، سنگاپور، و عربستان سعودی اولین محموله کمک‌ها را ارسال کرده‌اند. رقبای سیاسی هند، یعنی چین و پاکستان، نیز به این کشور که با موج دوم بیماری همه‌گیر روبه‌رو است، پیشنهاد کمک کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وزارت امور خارجه هندوستان، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روز دوشنبه با همتای ژاپنی خود، سوگا یوشیهیده، تلفنی صحبت کرد و از وی بابت کمک به هند تشکر کرد. این دو سپس در مورد توسعه همکاری‌های جدید برای غلبه بر چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بحث و گفت‌وگو کردند.

بریتانیا ۶۰۰ قطعه تجهیزات پزشکی حیاتی ارسال خواهد کرد؛ از جمله ۴۹۵ دستگاه اکسیژن، ۱۲۰ دستگاه کمک‌تنفسی نامتصل (non-invasive ventilators) و ۲۰ دستگاه تهویه دستی. این محموله با ۹ کانتینر هوایی ارسال خواهد شد. بخشی از بسته کمکی بریتانیا روز یک‌شنبه وارد هند شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر، گفت که بریتانیا «در این دوران بسیار نگران‌کننده در نبرد با ویروس کووید-۱۹، به عنوان یک دوست و شریک، در کنار کشور هند است.» وی همچنین گفت که «تجهیزات پزشکی حیاتی» نیز اکنون در راه بریتانیا به هند است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه، گفت:«ما چند محموله فوری تجهیزات پزشکی اضافی را برای دوستان‌مان در هند ارسال کرده‌ایم. تا زمانی که همه ما در امنیت نباشیم، هیچ کس ایمن نیست.»

«ما امروز اولین محموله فوری تجهیزات پزشکی اضافی را برای دوستانمان در هند ارسال کردیم تا در مراقبت از بیماران آسیب‌پذیر در مقابل ویروس کووید به آن‌ها کمک کنیم. تا زمانی که همه ما در امنیت نباشیم هیچ کس ایمن نیست.»

اورسولا فون درلاین، رئیس اتحادیه اروپا، گفت که  (مردم اروپا) «از وضعیت همه‌گیری در هند نگران شده‌اند» و در همبستگی کامل با مردم هند ایستاده‌اند.»

«از وضعیت همه‌گیری بیماری در هند نگرانیم. آماده پشتیبانی هستیم.

اتحادیه اروپا در حال جمع‌آوری منابع برای پاسخگویی سریع به درخواست هند از طریق مکانسیم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا است.

ما با مردم هند اعلام همبستگی کامل می‌کنیم!»

کشورهای اروپایی دیگر مانند فرانسه، دانمارک، و آلمان نیز برای ارسال اکسیژن مورد نیاز در هند اعلام آمادگی کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه گفت: «من با مردم هند بابت درد و رنج وحشتناکی که بیماری کووید-۱۹ بر سر جوامع شما آورده است، ابراز همدردی می‌کنم. آلمان کنار هند ایستاده است و خیلی زود یک گروه حمایتی به آن‌جا ارسال خواهد کرد.» 

یک‌شنبه شب ۵۰۰ دستگاه تنفسی «بای‌پپ» و۲۵۰ دستگاه اکسیژن با یک هواپیمای باری هندی از سنگاپور به هند تحویل داده شدند. اولین بسته کمکی از سنگاپور روز شنبه وارد هند شد. پیش از آن چهار سیلندر اکسیژن برودتی که شرکت ایندیا تاتا گروپ اهدا کرده بود، در ایالت بنگال غربی فرود آمد.

«بی‌امان و بی‌پروا.

جنگجویان کووید در بخش هواپیمایی غیرنظامی به رهبری تلاش‌های هند برای مقابله با بیماری همه‌گیر ادامه می‌دهند.

پرواز ایرایندیا AI1369 با ۵۰۰ دستگاه تنفسی بای‌پپ، ۲۵۰ دستگاه اکسیژن و سایر تجهیزات پزشکی برای بمبئی از سنگاپور حرکت کرده است.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریكا، گفت «همان‌طور که هند در دوران اولیه شیوع بیماری که بیمارستان‌های ما پر بودند به ایالات متحده کمک کرد»، واشنگتن هم مصمم است به هند کمک کند.

این سخنان پس از آن بیان شد که ایالات متحده به دلیل کنترل صادرات مواد اولیه‌ای که برای افزایش تولید داخلی واکسن در نظر گرفته شده بود، با فشار و مخالفت‌های فزاینده‌ روبه‌رو شد.  تولیدکنندگان واکسن در هند از ایالات متحده خواسته‌اند که ممنوعیت را لغو کند، زیرا باعث کاهش توانایی آن‌ها در تولید واکسن می‌شود.

«همان‌طور که هند در دوران اولیه شیوع بیماری که بیمارستان‌های ما پر بودند به ایالات متحده کمک کرد، ما هم مصمم هستیم تا در این زمان که به کمک نیاز دارند به هند یاری برسانیم.»

شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور «بسته‌های درمانی، کیت‌های آزمایش تشخیص سریع، دستگاه‌های تهویه و تجهیزات محافظت شخصی (پی‌پی‌ای) را شناسایی کرده است که فورا در دسترس هند قرار خواهند گرفت.»

به گفته امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی، مواد اولیه لازم برای تولید واکسن کوویشیلد (آسترازنکا) «فورا در اختیار هند قرار داده خواهد شد» تا در تولید واکسن به آن‌ها کمک کند. 

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده، روز یکشنبه به شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت که دسترسی به مواد اولیه واکسن «چیزی است که مطمئناً خیلی زود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

افغانستان با هند ابراز همبستگی کرد، ایران هم در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند گفت کمک‌های فنی، تخصصی و تجهیزات لازم برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا را به آن‌ها خواهند داد.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفت: «قلب ما با مردم و دولت هند است که با بیماری وحشتناک کووید دست و پنجه نرم می‌کنند. ما به نمایندگی از طرف مردم و دولت افغانستان به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند تسلیت می‌گوییم و برای کسانی که به این ویروس مبتلا هستند آرزوی بهبودی می‌کنیم.»

در همین حال، با شیوع موج اخیر ویروس ویرانگر در هند، هشتگ #پاکستان‌در‌کنار‌هند‌ایستاده (#PakistanstandswithIndia)، «ترند» شده است. این امر، به‌رغم ده‌ها سال رقابت سیاسی بین این دو کشور‌ است. افراد مشهور، فعالان، مقامات دولتی، و شهروندان ابراز حمایت کرده‌اند و از دولت خود خواسته‌اند به این كشور كمک كند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در توییتی برای «بهبود سریع» افراد مبتلا به بیماری همه‌گیر دعا کرد. او گفت: «می‌خواهم همبستگی خود را با مردم هند در نبرد با موج خطرناک ویروس کووید-۱۹ ابراز كنم. ما باید با کمک هم با این چالش جهانی پیش روی بشریت مبارزه کنیم.»

«می‌خواهم همبستگی خود را با مردم هند در نبرد با موج خطرناک ویروس کووید-۱۹ ابراز كنم. ما باید با کمک هم با این چالش جهانی پیش روی بشریت مبارزه کنیم.»

در شرایطی که پاکستان خود به دلیل افزایش شمار مبتلایان در شُرف اعمال محدودیت‌های بیشتر است، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه این کشور، پیشنهاد ارائه دستگاه‌های تهویه، بای‌پپ، دستگاه‌های اشعه ایکس دیجیتال، تجیزات محافظت شخصی و اقلام مرتبط با آن‌ها را داده است.

«پاکستان برای اعلام همبستگی با مردم هند در پی موج اخیر شیوع بیماری در این کشور، کمک‌های امدادی از جمله دستگاه‌های تهویه، بای‌پپ، دستگاه‌های اشعه ایکس دیجیتال، تجهیزات حفاظت شخصی و موارد مرتبط با آن‌ها را پیشنهاد می‌کند.»

چند کشور دیگر، از جمله کانادا، استرالیا، مکزیک، اسلوانی، چین، و عربستان سعودی هم به هند پیشنهاد کمک کرده یا ابراز همبستگی کرده‌اند.

در همین حال، هند در تلاش است تا با تصویب بودجه برای اکسیژن‌رسانی در چند منطقه، زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی خود را تقویت کند. این اقدامی لحظه‌آخری در میان انبوه انتقادات، برای مقابله با کمبودهای فلج‌کننده بوده است. کمبود اکسیژن پیش‌تر هم عامل مرگ ۲۵ نفر در بیمارستانی در شهر جایپور و ۶ نفر در آمریتسار در ایالت پنجاب بوده است.

دولت دهلی روز یکشنبه محدودیت‌ها را بیشتر کرد، زیرا ظرفیت بیمارستان‌ها تمام شده است و دارند بیماران را رد می‌کنند، ضمن آن که همچنان با کمبود اکسیژن مواجه هستند. در ۷۲ ساعت گذشته  نزدیک به یک میلیون مورد ابتلا  در سراسر کشور گزارش شده است.

این کشور در مجموع ۱۷ میلیون مورد ابتلا و ۱۹۲ هزار مورد مرگ گزارش کرده است.

© The Independent