ادامه فروش بلیت با قیمت بالا برای پروازهای هند

بعضی وب‌سایت‌های فروش اینترنتی بلیت، برای مسیر تهران-دهلی بلیت‌های هشت تا ۱۳۱ میلیون تومانی می‌فروشند

درپی شدت گرفتن همه‌گیری کرونا در هند، هرگونه پرواز‌ها بین فرودگاه‌های هند و ایران ممنوع اعلام شده است- John McArthur/ Unsplash

با وجود اعلام ممنوعیت هرگونه پرواز از ایران به مقصد کشور هند و برعکس، بنابر گزارش‌ها فروش اینترنتی بلیت برای مسیرهای میان دو کشور با قیمت بالا در تعدادی از وب‌سایت‌های خدمات مسافرتی ادامه دارد.

درپی شدت‌گرفتن همه‌گیری کرونا در کشور هند و همچنین نگرانی‌ها از ورود ویروس کرونای جهش‌یافته در آن کشور که به‌دلیل جهش مضاعف، مسری‌تر و خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی اعلام شده است، ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، روز شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، از ممنوعیت تمامی پروازها میان ایران و هندوستان، تا اطلاع بعدی خبر داد. 

یک روز پس از آن، پس از انتشار خبرهایی مبنی‌بر ادامه فروش بلیت برای پرواز این مسیرها از طریق آژانس‌های مسافرتی، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، با تأکید بر توقف تمامی پرواز‌ها بین فرودگاه‌های هند و ایران از روز یکشنبه، گفت که آن‌چه در فضای مجازی مطرح شده، فروش بلیت پروازهای رزرو در آژانس‌های هواپیمایی است که «منافاتی با منع پروازها ندارد». 

این درحالی است که وب‌سایت خبری تجارت‌نیوز، روز یکشنبه از قول مسئول فروش یکی از آژانس‌های هواپیمایی نوشت: «برای روز یکشنبه ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه و همچنین ساعت ۲۳ و ۳۵ دقیقه به‌صورت غیرمستقیم به دهلی پروازها انجام می‌شود. به این ترتیب از ایران به قطر و از آنجا به مقصد دهلی است. همچنین روز دوشنبه نیز از ایران به امارات و بعد از آن به مقصد دهلی پرواز انجام می‌شود.»

در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا در ایران، ادامه پروازها میان ایران و چین، به‌ویژه پروازهای مستقیم هواپیمایی ماهان‌ایر به شهرهای مختلف چین، یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع گسترده کرونا در ایران شناخته شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس بررسی‌ها، پروازهای مستقیم ماهان‌ایر که هفته‌ای سه‌بار در روزهای شنبه، سه‌شنبه و جمعه از تهران به دهلی انجام می‌شد، متوقف شده است، اما فروش بلیت پرواز شرکت‌های هوایی خارجی به مقصد هند با دست‌کم یک توقف در کشورهای دیگر، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا، روز دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، در گزارشی با بررسی وب‌سایت‌های فروش اینترنتی بلیت، از «قیمت‌های نجومی و عجیب و غریب» و در بازه «هشت تا ۱۳۱ میلیون تومان» برای این‌گونه‌ پروازها میان تهران و دهلی خبر داده است.  

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، روز دوشنبه، در این زمینه به ایسنا گفت: «برخی از سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش بلیت پروازهای هند کرده‌اند که این تخلف محسوب شده و با این شرکت‌ها برخورد خواهیم کرد.»

به گفته او، اداره کل نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی این تخلف‌ها است و «هیچ‌گونه پروازی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان و پاکستان اجازه ورود به ایران و فرود در فرودگاه‌های کشور را ندارند.»

این درحالی است که با توجه به صدور بلیت‌های جداگانه برای هر مسیر پروازی در پروازهای غیرمستقیم، در وهله نخست در فرودگاه مقصد نهایی، مشخص نیست که مبدأ اولیه هر مسافر چه شهر یا کشوری بوده است و باید تمهیدات لازم و کارآمد برای بررسی این موضوع به‌صورت مسافر به مسافر، در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شود.  

بیشتر از اقتصاد