طالبان نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات شوند

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ششم مهرماه برگزار می‌شود

Wikimedia

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند که گروه طالبان نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شود و تأکید کردند که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمادگی کامل دارند تا انتخابات در ششم مهر برگزاری ‌شود.

عزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در واکنش به اعلامیۀ گروه طالبان گفتکه هیچ­کس نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شود. او از همۀ نهاد‌های امنیتی و دست­اندرکار انتخابات خواست که این کمیسیون را یاری کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، نیز در این باره گفت که تهدید انتخابات ریاست جمهوری مستقیماً تهدید شهروندان افغانستان است، اما آنان مطابق قانون از حقوق اساسی خود استفاده و در انتخابات شرکت می‌کنند. صدیقی افزود که نیروهای امنیتی کشور کاملاً آماده­اند تا از شهروندان افغانستان در برابر هرگونه تهدید دشمن دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاست اجرایی نیز طی اعلامیه‌ای گفت که حق نامزدی و شرکت در این رویداد ملی از جمله حقوق بنیادی شهروندان افغانستان است که از آن تحت هر شرایطی استفاده می‌کنند. او از شهروندان افغانستان خواست که بی­واهمه در انتخابات شرکت کنند و از نهاد‌های امنیتی نیز خواست که نگذارند دشمنان مانع انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شوند.

محمد عمر داوود زی، رئیس کارزار انتخاباتی اشرف غنی، نیز با ادای بیانات مشابهی بر همین مواضع تأکید کرد.

این همه واکنش‌ به یک اعلامیۀ رسمی گروه طالبان است که در آن ادعا شده بود طالبان اجازه نخواهند داد انتخابات ریاست جمهوری پیشِ­رو برگزار شود. آنان انتخابات ریاست جمهوری را ”جعلی“و سیاستمداران را ”مکار“خوانده­اند و از شهروندان افغانستان خواسته­اند که برای حفظ جانشان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند.

در عین حال، نهاد‌های امنیتی افغانستان از آماد‌گی کامل خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر سال جاری خبر می­دهند.

بیشتر از