روحانی: مشکل تحریم است، عده‌ا‌‌‌ی خبر ندارند اداره کشور چگونه است

مقامات گمرک می‌گویند تجهیزات خط تولید واکسن، وارد ایران شد

به گفته روحانی ایران برای خرید یک نوع واکسن از سبد کوواکس به حداقل ۱۷۸ میلیون دلار پول نیاز دارد - عکس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

همزمان با افزایش انتقادها از عملکرد ضعیف دولت در خرید واکسن و جلوگیری از شیوع آن، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مجدداً با تأکید بر اینکه مسئولیت افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است، گفت:«برای اینکه بتوانیم یک نوع واکسن از سبد کوواکس تهیه کنیم نیاز به حداقل ۱۷۸ میلیون دلار پول دارد، البته پول آن را داریم، اما مسئله جابه‌جایی این پول است. وقتی می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، بعضی‌ها باور نمی‌کنند. مثل اینکه خبر ندارند اداره کشور چگونه است.»

او در ادامه با انتقاد از حملات رسانه‌ای جناح مقابل به دولت، افزود متأسفانه یک عده در باندبازی‌های خودشان تلاش می‌کنند همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازند و حاضر نیستند بفهمند که تحریم چه مشکلاتی برای اداره کشور ایجاد کرده است.

روحانی در حالی از عدم امکان خرید و واردات واکسن سخن می‌گوید که پیش‌تر، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود ۴۰۰ هزار دوز واکسن چینی موسوم به سینوفارم به کشور، خبر داده بود. پیش از این نیز، ۵۲۰ دز واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه در قالب پنج محموله، ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم اهدایی چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کووکسین شرکت باهارات بیوتک هند، یعنی در مجموع ۸۹۵ هزار دوز واکسن وارد ایران و بخشی از آن وارد مرحله توزیع و تزریق شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در همین رابطه، معاون فنی گمرک ایران اعلام محموله قطعات و تجهیزات خط تولید واکسن کرونا کرد صبح امروز (شنبه) از چین وارد ایران شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به اینکه محموله توسط هواپیمایی ماهان و از گمرک فرودگاه امام وارد شده گفت:« محموله وارد شده حاوی قطعات خط تولید واکسن کرونا شامل تجهیزات کلین روم (clean room) و قطعات دستگاه شستشوی ویال است.»

وضعیت کرونا در کشور مجدداً به شرایط بحرانی بازگشته و تعداد کشته‌ها بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت از مرز ۳۰۰ نیز گذشته است.

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۹ هزار و ۱۲۰ نفر رسیده است.

همچنین، پنج هزار و ۱۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.