احتمال حیات در زیر پوسته سطحی مریخ

در حال حاضر احتمال می‌رود که زندگی در سطح توده‌های میکروبی در زیر پوسته مریخ در جریان و آماده کشف باشد

بخش اعظم سنگ‌های زیر پوسته بیرونی مریخ قادر به ایجاد و حفظ حیات‌اند - NASA

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که عناصر لازم برای حیات احتمالا در زیر پوسته سطح مریخ وجود دارد.

در این گزارش آمده است که احتمال دارد در حال حاضر زندگی در سطح توده‌های میکروبی در زیر پوسته مریخ در جریان و آماده کشف باشد.

هدف این پژوهش جدید درک شرایط زیر پوسته سطح مریخ از طریق بررسی ترکیب شهاب‌سنگ‌های آن روی کره زمین بوده است. این شهاب‌سنگ‌ها تصویری روشن از مریخ می‌دهند زیرا پیش از انفجار و پرت شدن روی کره زمین بخشی از سطح کره سرخ بوده‌اند.

نتیجه این مطالعات حاکی از آن است که اگر این شهاب‌سنگ‌ها مرتبا در تماس با آب ‌بودند، می‌توانستد نوعی انرژی تولید کنند که به اجتماع میکروب‌ها امکان دهد در اعماق تاریک زمین تکثیر شوند.

از آن جایی که این شهاب‌سنگ‌ها می‌توانند نماینده شرایط حاکم بر بخش‌های گسترده‌ای از پوسته مریخ باشند، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بخش اعظم سنگ‌های زیر پوسته بیرونی مریخ قادر به ایجاد و حفظ حیات‌اند.

این تحقیقات به این سوال که آیا حیات پیشتر در کره مریخ آغاز شده بوده، پاسخ نمی‌دهد. این نکته‌ای است که تعدادی از آژانس‌های فضایی امیدوارند از طرق مختلف از جمله استفاده از کاوشگر در سال‌های آینده به آن پاسخ دهند. اما تحقیقات مذکور خاطرنشان می‌کند که اگر این اتفاق رخ داده بود، می‌توانست شرایط لازم برای بقای حیات را پیدا کند.

جس تارناس، محقق دوره فوق دکترا در آزمایشگاه «جِت پروپالژِن» وابسته به ناسا که در دوره دانشجویی دکترا در دانشگاه براون این پروژه را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «پیامد عمده اکتشافات در پوسته زیرین مریخ این است که اگر در این لایه آب باشد، امکان زیادی وجود دارد که انرژی شیمیایی کافی برای حمایت از زندگی میکروبی نیز در آن موجود باشد.

او می‌گوید:« ما نمی‌دانیم آیا هرگز حیات در زیر پوسته مریخ آغاز شده بوده یا نه اما اگر هم چنین باشد به اندازه کافی انرژی در آن وجود داشته که بتواند تا‌ به امروز آن را حفظ کند.»

این پژوهش به تحقیقات دهه‌های اخیر استناد می‌کند که نشان داده‌اند برخی نقاط پوسته زیرین کره زمین دارای حیات و زیست‌بوم خاص خودش است که با دنیایی که ما می‌شناسیم بسیار متفاوت است. این موجودات به دلایل روشن قادر به زندگی در زیر نور آفتاب نیستند و انرژی خود را از تولیدات جانبی فعل‌و‌انفعالات شیمیایی هنگام برخورد آب به صخره و سنگ می‌گیرند.

هدف این پژوهش جدید تعیین آن است که آیا این روند – به ویژه روندی که به رادیولیز (تجزیه ملوکولی یک عنصر) موسوم است، می‌تواند در مریخ هم رخ داده باشد. در این پژوهش نه‌تنها از قطعات سنگ‌شهاب‌های مریخ، بلکه از داده‌های کاوشگر «کیوراسیتی» ناسا و دیگر فضاپیماهایی که در مدار این کره می‌گردند نیز استفاده شده است.

پژوهشگران اکنون می‌گویند کشف احتمالی روندی مشابه در مریخ به تلاش برای یافتن زندگی در زیر پوسته این سیاره، برای نمونه مته کردن سطح و مطالعه روی یافته‌های ناشی از آن، کمک می‌کند.

جک ماستارد، استاد دانشگاه براون، می‌گوید: «پوسته زیر سطح مریخ یکی از نواحی اکتشاف دانشمندان است. ما در مورد آتمسفر مریخ تحقیق کرده‌ایم و با دستگاه‌های نورسنج از سطح آن نقشه‌برداری کرده و در شش نقطه بر سطح آن فرود آمده‌ایم. این تحقیقات همچنان به ما از گذشته این سیاره می‌گوید اما اگر بخواهیم در زمینه احتمال وجود زندگی در کره مریخ تحقیق کنیم، پوسته زیرین آن جایی است که باید در جست‌وجوی آن باشیم.»