افزایش احتمال به تعویق افتادن انتخابات فلسطین

اسرائیل از موافقت به برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس طفره‌روی می‌کند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و حنا ناصر، رئیس کمیسیون انتخابات فلسطین. عكس از: AFP

با توجه به تأخیر اسرائیل در اعلام موافقت به اجرای انتخابات فلسطین در بیت‌المقدس و در پرتو چراغ سبز آمریکا در مورد به تعویق انداختن انتخابات، احتمال تأخیر در برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین که قرار است ماه آینده برگزار شود، پیوسته در حال افزایش است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اصرار دارد که انتخابات باید در سراسر سرزمین‌های فلسطین، از جمله بیت‌المقدس اجرا شود و مطابق به توافق‌نامه دوجانبه سال ۱۹۹۵ با اسرائیل، شرایط برای نامزدی در انتخابات، اجرای مبارزات انتخاباتی و رأی دهی در تمام نقاط فلسطین فراهم باشد، در غیر این‌صورت وی از برگزاری انتخاباتی که شامل بیت‌المقدس نباشد، امتناع می‌ورزد، زیرا اتخاذ چنین اقدامی "به معنای واگذاری بیت‌المقدس و پذیرش آن به عنوان پایتخت اسرائیل توسط فلسطینی‌ها است."

تشکیلات خودگردان فلسطین، برگزاری انتخابات در بیت المقدس را به عنوان یک رویکرد سیاسی می‌داند که حق فلسطینیان را در مورد این شهر تثبیت می‌کند، نه این‌که عدم برگزاری انتخابات در قدس را یک چالش فنی بداند که با روش‌های مختلف با آن به مقابله پرداخته شود. با این حال، شمار زیادی از جنا‌ح‌های فلسطینی و لیست‌های انتخاباتی به این باورند که محمود عباس قصد دارد از موضوع برگزاری انتخابات در قدس به عنوان بهانه‌ای برای عقب نشینی از انتخابات استفاده کند. بنابراین، آن‌ها خواستار برگزاری انتخابات "بدون انتظار به موافقت اسرائیل و عدم گردن نهادن به تصمیم تل‌آویو" هستند.

هرچند کمیسیون مرکزی انتخابات فلسطین اعلام کرد که برگزاری انتخابات در بیت المقدس می‌تواند "طبق برنامه‌ریزی‌های دیگری"، بدون موافقت اسرائیل، انجام شود، اما این کمیسیون تأکید کرد که اتخاذ چنین اقدامی مستلزم رهنمودهای رهبری فلسطین است.

طبق اظهارات کمیسیون انتخابات، ۶۵۰۰ رأی دهنده می‌توانند در شش مرکز پستی در شهر بیت‌المقدس رأی دهند، در حالی که ۱۵۰ هزار فلسطینی دیگر ساکن قدس در ۱۱ مرکز رأی‌گیری در حومه بیت‌المقدس که خارج از کنترل اسرائیل است، رأی خواهند داد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با توجه به این‌که انتخابات یک مسئله داخلی فلسطین است، نسبت به تعویق آن به محمود عباس چراغ سبز نشان داده است. یکی مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به "مجموعه‌ای از چالش‌های پیش‌روی فلسطینیان، همچون رویارویی با بحران همه‌گیری کرونا، دوگانگی حاکمیت در کرانه باختری و نوار غزه، علاوه بر پیچیدگی‌های که هژمونی اسرائیل ایجاد می‌کند" اشاره کرد.

کارزار سیاسی و دیپلماتیک

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطین با آغاز کارزار سیاسی و دیپلماتیک از ایالات متحده و کشورهای با نفوذ اروپایی خواسته است که به منظور موافقت به برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس، اسرائیل را تحت فشار قرار دهند. همچنان، ریاض المالکی، وزیر امورخارجه فلسطین برای جلب حمایت کشورهای اروپایی عازم بروکسل و لندن شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای آینده، اجلاس گسترده‌ای را با مشارکت جناح‌های فلسطینی، از جمله جنبش"حماس" برگزار خواهد کرد تا سرنوشت انتخابات با توجه به موضع اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته محمود عباس برای به تعویق انداختن انتخابات تا پایان ماه آوریل جاری که مبارزات انتخاباتی آغاز می‌شود، مهلت دارد.

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تأکید کرد که برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس یک مسئله سیاسی برای تأیید بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین است. وی هشدار داد که برگزاری انتخابات بدون آن، به معنای"واگذاری بیت‌المقدس به اسرائیل، پذیرش آن به عنوان پایتخت اسرائیل و به رسمیت شناختن برنامه صلح ترامپ موسوم به معامله قرن" تلقی می‌شود.

به گفته مجدلانی، انتخابات بدون تأیید اسرائیل مطابق با توافق‌نامه سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسرائیل در سال ۱۹۹۵ نمی‌تواند برگزار شود، بنابراین، اجرای انتخابات همان‌گونه که در سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ شامل بیت‌المقدس بود و شرایط نامزدی برای انتخابات، تبلیغات انتخاباتی و رأی‌گیری در داخل بیت‌المقدس فراهم بود،در وضعیت کنونی نمی‌تواند میسر ‌شود.

در همین حال، مجدلانی ایده برگزاری انتخابات در سراسر سرزمین‌های فلسطین، از جمله بیت‌المقدس را بدون هماهنگی با اسرائیل رد کرده و خاطرنشان کرد که اتخاذ اقدامات عملی انتخابات مستلزم هماهنگی و موافقت اسرائیل است. وی در عین حال، اظهار داشت که تل‌آویو از موافقت به برگزاری انتخابات طفره می‌رود و به نامزدهای انتخابات حمله می‌کند.

تغییر شرایط سیاسی

از سوی دیگر، عمر شحاده، یکی از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، تعهد محمود عباس برای برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس با موافقت اسرائیل را رد کرد و خواستار برگزاری انتخابات در هر نقطه‌ای از بیت‌المقدس شد که فلسطینیان در آن حضور داشته باشند تا تأکید بر این واقعیت باشد ‌که قدس، پایتخت فلسطین است." وی افزود "که انتخابات پیش‌رو، ابزاری برای تجدید مشروعیت نهادهای فلسطین و اتخاذ مسیر سیاسی متفاوتی به دور از توافق اسلو است."

شحاده تأکید کرد که تصمیم رفتن به سوی انتخابات "با یک اجماع ملی در رد طرح صلح ترامپ ، تأیید این‌که بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است و امتناع از تسلیم شدن در برابر اسرائیل" اتخاذ شده است،‌ بنابراین،"انتخابات برای فلسطینیان یک حق دموکراتیک و ملی است و نباید با این اقدام ملی با توجه به متغیرهای سیاسی برخورد شود."

عمر شحاده خواستار تبدیل شدن انتخابات به نبرد میهنی و ستیزه‌جویانه علیه اشغال اسرائیل شد و افزود که انتخابات باید ابزرای برای افشای اسرائیل در برابر افکار عمومی جهان باشد و نشان دادن این‌که اسرائیل مانع دستیابی فلسطینیان به دموکراسی و حق آزادی آن‌ها می‌شود. وی خاطرنشان کرد که چندپارگی در جنبش فتح و نگرانی محمود عباس و اطرافیانش نسبت به از دست دادن کنترل مطلق بر نظام سیاسی فلسطین، باعث شده است که محمود عباس تمایل به تأخیر در برگزاری انتخابات داشته باشد.

همچنان، خلیل شقاقی، مدیر مرکز تحقیق و پژوهش درباره فلسطین، معتقد است که موضع اسرائیل در مورد برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس "بهانه‌ای است كه محمود عباس با استفاده از آن به دنبال لغو یا به تعویق انداختن انتخابات است" و خاطرنشان كرد كه "كاهش قابل توجه در انگیزه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات به دلیل تغییر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و تقسیم شدن جنبش فتح به سه فهرست انتخاباتی است."

شقاقی افزود که "مقابله با طرح صلح ترامپ و جلوگیری از اجرای برنامه بنیامین نتانیاهو برای الحاق كرانه باختری، محمود عباس را بر آن داشت تا به منظور تشکیل جبهه متحدی که توان برگزاری انتخابات را داشته باشد، با جنبش حماس به موافقت برسد، مشروط بر این‌که حماس و فتح یا یک لیست انتخاباتی مشترک وارد انتخابات مجلس قانون‌گذاری شوند و حماس در انتخابات ریاستی از محمود عباس حمایت کند." خلیل شقاقی افزود از آن‌جا که "طرح ترامپ دیگر روی میز نیست، در حالی‌که تل‌آویو طرح الحاق را کرانه باختری را به حالت تعلیق درآورده است، در نتیجه، چنین به نظر می‌رسد که به دلیل تغییر شرایط سیاسی، دیگر نیازی به اتحاد بین جنبش‌های فتح و حماس باقی نمانده است."

© IndependentArabia

بیشتر از جهان