«تغییر روش غنی‌سازی ۶۰درصدی، اقدامی فنی براساس برنامه قبلی بود»

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با این روش، عملیات غنی‌سازی به‌شدت بهینه‌تر شده است

به گفته غریب‌آبادی، تغییر روش غنی‌سازی ۶۰درصدی، موضوع تازه‌ای نبوده و از پیش به آژانس اعلام شده بود- JOE KLAMAR / AFP

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «تغییر در روش غنی‌سازی ۶۰درصدی« در تاسیسات نطنز و کاهش تعداد سانتریفیوژهای مورد استفاده برای آن را یک اقدام فنی در هماهنگی با برنامه از قبل پیش‌بینی‌شده و با هدف بهینه‌تر شدن کار عنوان کرد.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، در گزارشی اعلام کرد که ایران شیوه تولید هگزا فلوئورید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را تغییر داده و با کاهش تعداد ماشین‌های پیشرفته مورد استفاد برای غنی‌سازی ۶۰درصدی، دو آبشار سانتریفیوژ اختصاص‌یافته به این کار را به یک آبشار تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا، غریب‌آبادی درپی اعلام این خبر، گفت: «این تغییر روش، موضوع تازه‌ای نبوده و کاملا مرتبط با اقدامات و تصمیمات فنی است و در پرسشنامه اطلاعات طراحی که ازسوی ایران به آژانس در هفته قبل ارائه شد نیز از قبل پیش‌بینی شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، از پیش به آژانس اعلام شده بود که غنی‌سازی ۶۰درصدی ابتدا به‌طور موازی در دو زنجیره سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ و آی‌آر-۴ انجام می‌شود و بعد از چند روز، با اتصال دو زنجیره به یکدیگر، زنجیره آی‌آر-۶ خروجی محصول با غنی‌سازی ۶۰درصدی و زنجیره آی‌آرـ۴ نیز محصول با غنی‌سازی ۲۰درصدی خواهد داشت.

غریب‌آبادی افزود که در ابتدا به هر دو زنجیره به‌طور جداگانه مواد تا ۵درصد غنی‌شده  تزریق می‌شد، اما در روش جدید، دو زنجیره به هم متصل شده است و فقط با یک‌بار تزریق ماده اولیه، دو محصول متفاوت با غنی‌سازی ۶۰ و ۲۰ درصدی برداشت می‌شود. 

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: «در واقع، از این طریق، عملیات غنی‌سازی به‌شدت بهینه‌تر شده است.»

براساس توافق برجام، ایران تنها مجاز به انجام غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ درصد و با سانتریفیوژهای نسل اول آی‌آر-۱ بود. پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران با کاهش اجرای تعهدهای برجامی خود در چندین مرحله، ابتدا سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۵ درصد و سپس به ۲۰ درصد رساند و درنهایت به‌تازگی اعلام کرد که سطح غنی‌سازی را به ۶۰درصدمی‌رساند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته تأیید کرد که ایران غنی‌سازی ۶۰درصدی را آغاز کرده است.