وزارت خارجه آمریکا: امکان لغو تحریم‌های ترامپ در صورت تعهد ایران

«برجام آمریکا را از مقابله با برنامه موشکی یا دخالت‌ منطقه‌ای ایران منع نکرده است»

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود، در پاسخ به سئوالی درباره «تحریم‌های مغایر برجام که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شدند» گفت که اگر ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کند و سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها بر روی فعالیت هسته‌ای خود را بپذیرد، آن تحریم‌ها لغو خواهند شد.

او گفت در برجام هیچ شرطی قید نشده که آمریکا را از مقابله با برنامه موشکی یا دخالت‌های منطقه‌ای ایران منع کند.

ند پرایس در نشست خبری خود تأکید کرد که برجام دقیقا تعیین کرده است که هر دو طرف چه اقداماتی باید انجام دهند، و همین تصمیم آمریکا را تعیین خواهد کرد.

او گفت که اگر به نقطه‌ای برسیم که ایران به تعهدات برجامی خود برگردد و آمریکا راهی برای احیای تعهدات خود پیدا کند، چاره‌ای جز رفع تحریم‌های دوران ترامپ نخواهد بود.

ند پرایس تأکید کرد که کشورش کاملا از اسرائیل حمایت می‌کند و هر اقدامی در حمله به آن کشور را محکوم می‌کند. او از تأیید یا تکذیب این که موشک بالیستیک شلیک شده از سوریه به نزدیکی نیروگاهی در اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران ارتباطی داشته یا نه، خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنه در نشستی خبری با اشاره به توافق سه ماهه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ماه مه منقضی می‌شود، گفت: «ایران در مذاکرات عجله ندارد، اما در عین حال خواهان گفت‌وگوهای مطول و فرسایشی نیز نیست.»

او افزود: «باید صبر کرد و دید که آیا ایالات متحده می‌تواند تا آن تاریخ تمام اقدامات لازم برای پایبندی به برجام را انجام دهد یا نه.»

آقای خطیب زاده در پاسخ به این سئوال که تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران و تغییر دولت بر روند گفت‌وگوها چه خواهد بود، گفت: «ما سیاست‌های خود را بر اساس منافع ملی و از طریق یک گروه فراگیر از مقامات ارشد، یعنی همان شورای عالی امنیت ملی، تعیین و تدوین می‌کنیم. از این رو، مسئله هسته‌ای یا دیگر موضوعات امنیت ملی، با تغییر دولت‌ها دستخوش تغییر نمی‌شوند و سیاست‌های مربوط به آن‌ها توسط کلیت نظام سیاسی تدوین می‌شود.»

از سویی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت: «از روند پیشرفت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران (برجام) خرسندیم.» او اضافه کرد که همه طرف‌ها از جمله آمریکا و ایران مصمم هستند به نتیجه برسند و به‌ دنبال ایجاد تعادل بین منافع مرتبط با برجام و اجرای آن به صورت پایدار هستند.