طرح فشار حداکثری علیه ایران با حمایت پومپئو رونمایی شد

پومپئو به خبرنگاران گفت: «حتی اگر بایدن تحریم‌ها را به صورت موقت لغو کند، ‌ما دوباره آنها را برقرار خواهیم کرد»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در حال رونمایی از قانون فشار حداکثری-Nicholas Kamm / AFP

در حالی که وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس از آمادگی دولت جو بایدن برای تعدیل تحریم‌های ایران شامل تحریم‌های نفتی و مالی خبر می‌دهند، «قانون فشار حداکثری» علیه ایران با حمایت مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا رونمایی شد. این قانون که به گزارش واشینگتن فری بیکن «بزرگترین بسته تحریمی علیه ایران در تاریخ» است، لغو تحریم‌ها را مستلزم بررسی و تصویب کنگره می‌کند.

به این ترتیب جمهوریخواهان نشان می‌دهند که تحقق گمانه‌زنی‌ها درباره لغو تحریم‌ها به آسانی ممکن نخواهد بود. 

به گزارش نیویورک پست، پومپئو عصر چهارشنبه با جمهوریخواهان ارایه دهنده این طرح ملاقات کرد. طرحی که تقویت‌کننده تحریم‌هایی است که در دولت دونالد ترامپ، علیه ایران به تصویب رسیده بود.

مایک پومپئو هنگام معرفی این تحریم‌ها گفته بود تا زمانی که ایران در مذاکراتی که سرفصل‌های ۱۲گانه آن شامل برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های تحریک‌آمیز منطقه‌ای است، شرکت نکند، تحریم‌ها لغو نمی‌شوند.

طرح جمهوریخواهان خواستار آن است که با تهدید مجازات اقتصادی، فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی، حمایت از گروه‌های تروریستی و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی از سوی ایران تحت نظارت قرار بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از جمهوریخواهان شامل پومپئو به بایدن هشدار داده‌اند که با لغو تحریم‌ها پیش از دریافت امتیازهای موثر از ایران، دست خود را در مذاکره با جمهوری اسلامی خالی می‌کند.

اما وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس می‌گویند دولت بایدن چشم‌انداز روشنی از لغو تحریم‌ها به ایران ارایه داده است و برای تعدیل تحریم‌های نفتی و بانکی اعلام آمادگی کرده است. بایدن با شبکه در هم تنیده‌ای از ۱۶۰۰ تحریم علیه ایران مواجه است.

پومپئو در کنفرانس خبری پس از ملاقات با سناتورهای جمهوریخواه گفت: «به یاد می‌آورم که برخی می‌گفتند آمریکا به تنهایی نمی‌تواند، اما از ۱۲۳ میلیارد دلار درآمد ارزی ایران در سال ۲۰۱۸، چهار میلیارد دلار برای ایران باقی ماند. ما در دو سال و نیم، ۹۵ درصد منابع ارزی ایران را کاهش دادیم.»

وزیر امور خارجه سابق آمریکا تاکید کرد که در نتیجه اقدامات دولت ترامپ بود که ایران ناچار شد در مورد حمایت از حزب‌الله یا فعالیت در عراق و گروه‌های شبه‌نظامی تصمیم‌های سخت اتخاذ کند.

پومپئو به خبرنگاران گفت: «اینجا هستیم تا به دشمنانمان بگوییم حتی اگر بایدن تحریم‌ها را به صورت موقت لغو کند، ‌ما دوباره آنها را برقرار خواهیم کرد.»

این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و با حضور غیرمستقیم آمریکا ادامه دارد. همه طرف‌ها با خوش‌بینی در مورد فضای مثبت مذاکرات و پیشرفت آن ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

تهران تاکید دارد که در مقابل لغو تحریم‌ها به تعهدات خود در برجام بازمی‌گردد.