دادگاه زندانیان دوتابعیتی قبل از دور بعدی مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌شود

بسیاری بر این باورند مقامات تهران با تعیین تاریخ دادگاه ناهید تقوی و مهران رئوف قبل از دور بعدی مذاکرات به دنبال اعمال فشار بر غرب هستند

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی، و مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی، قرار است روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت) محاکمه شوند-عکس از ایسنا

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی درگیر مذاکرات هسته‌ای در وین هستند، قوه قضائیه تاریخ محاکمه دو شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران را اعلام کرد. ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی، و مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی، قرار است هر دو روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت) محاکمه شوند. بسیاری از ناظرین این‌ اقدام را تاکتیکی برای اعمال فشار بر غرب به موازات مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کنند.

تقوی در روز ۲۵ مهر سال گذشته دستگیر شده بود. این شهروند ۶۶ ساله حدود شش ماه پیش به ایران آمده بود و بدون اعلام اتهام رسمی توسط مقامات دستگیر شد و پرونده‌اش هفته گذشته به دادگاه انقلاب تهران شعبه ۲۶ ارجاع داده شد. این برخورد مطابق با روندی است که «گروگان‌گیری شهروندان دوتابعیتی توسط جمهوری اسلامی» خواندنه می‌شود. خانواده خانم تقوی می‌گویند وکیل او از دسترسی به پرونده محروم بوده است و هنوز معلوم نیست بتواند پیش از دادگاه با وکیلش دیدار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهران رئوف، کنشگر کارگری، نیز دقیقا در همان روز ۲۵ مهر توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه در منزلش دستگیر شد. این شهروند ۶۵ ساله در فروردین امسال در اعتراض به بلاتکلیفی خود چند روزی دست به اعتصاب غذا زد. نهادهای کارگری در سراسر جهان از جمله فرانسه، بریتانیا و آرژانتین و در ضمن نهادهای حقوق بشری همچون سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی او شده‌آند. اتحادیه آزاد کارگران ایران در روز ۲۹ فروردین با صدور بیانیه‌ای دستگیری رئوف در سلول‌های بند دو الف سپاه را «قویا محکوم»‌ کرده بود و خواهان آزادی «بدون قید و شرط» او شده بود.

تقوی هم سه هفته پیش و به بهانه ملاقات با پزشک به انفرادی بند «دو الف» اوین منتقل شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در گفتگویی انگلیسی در نرم‌افزار کلاب‌هاوس خطاب به حضار گفت ایران خواهان مبادله گسترده زندانیان دوتابعیتی حاضر در ایران با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر است. در هنگام وصول برجام در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا بودیم.

به گزارش روزنامه‌ گاردینِ لندن، رئوف از بریتانیا تقاضای کمک نکرده است و وزارت خارجه این کشور هم به همین دلیل هنوز در مورد او وارد عمل نشده است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری-رتکلیف، که بیش از پنج سال در ایران به اتهامِ ادعایی و اثبات نشده جاسوسی زندانی بود، می‌گوید دیپلمات‌های بریتانیا حتما باید در مورد آقای رئوف وارد عمل شوند و بکوشند در دادگاه حضور پیدا کنند. نازنین زاغری و بریتانیا هرگز اتهام‌های مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی را نپذیرفته‌اند. گفته می‌شود خود نازنین زاغری نیز قربانی پرونده دیگر «گروکشی»، یعنی پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران بابت قرارداد خرید تانک‌های چیفتن است که در دوران محمدرضا شاه پهلوی منعقد شده بود.

مریم، دختر خانم تقوی، به روزنامه «گاردین» گفت به نظر او پرونده مادرش با پرونده آقای رئوف مرتبط نیست گرچه هم دستگیری آن‌ها در یک روز بوده و هم تاریخ محاکمه‌شان در یک روز تعیین شده است.

آلمان و بریتانیا هر دو جزو کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین، پایتخت اتریش، هستند. برخی شهروندان اتریش نیز در ایران جزو گروگان‌های دوتابعیتی جمهوری اسلامی هستند. طرفین مذاکرات در چند روز گذشته خوش‌بینانه در مورد آن‌ها صحبت کرده‌اند.

مریم گفت هنوز معلوم نیست دقیقا چه نوع اتهاماتی علیه مادرش مطرح شده‌اند.

مارتین لسنتین، سخنگوی هیات مدیره «انجمن بین‌المللی حقوق بشر» در مورد  تقوی گفت: «ایشان بی‌گناه است و هیچ فرصتی برای دادرسی منصفانه به او داده نشده است. وکلایش به پرونده دسترسی نداشته‌اند. او قربانی گروگان‌گیری سیاسی و نظام قضایی خودسرانه ایران است. انزوای او و سایر شرایط دستگیری‌اش شکنجه محسوب می‌شوند. دولت آلمان باید علنا در این مورد صحبت کند.»

وزارت خارجه بریتانیا نیز می‌گوید، «ما همچنان مساله شهروندان دوتابعیتی بریتانیا را با مقامات ایران مطرح می‌کنیم.»