حدود ۴۰ کشور جهان در «روز زمین» برای نجات آن چاره‌اندیشی می‌کنند

هر ۴۰ کشور دعوت شده به نشست تغییرات اقلیمی بایدن، از جمله چین، روسیه و هند در آن شرکت خواهند کرد

هدف کلی جهانی برای سیاره زمین این است که تا پایان قرن جاری، به بیش از ۳ درجه سانتیگراد کاهش گرمایش جهانی دست یابیم-RIWAJ SHARMA / AFP

روز چهارشنبه، ۲۱ آوریل، یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده گفت رهبران تمام کشورهایی که به نشست تغییرات اقلیمی رئيس جمهوری جو بایدن دعوت شده‌اند، در آن شرکت خواهند کرد، و این امر حاکی از افقی خوش‌بینانیه برای این نشست تاریخی است که با هدف افزایش بلندپروازی جهان برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود.

حدود ۴۰ رهبر جهان، از جمله بزرگترین پالایندگان جهان شامل چین، هند، و روسیه، در کنار ایالات متحده در این نشست دو روزه رهبران شرکت خواهند کرد که مصادف با روز زمین در پنجشنبه است.

این مراسم از ۸ صبح به وقت شرق امریکا شروع خواهد شد تا همه از مناطق زمانی مختلف بتوانند در آن مراسم کاملا مجازی شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده همچنین قرار است طرح بلندپروازانه‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای خود اعلام کند. این هدف غیرالزام‌آور، به هر صورت از نظر نمادین مهم است و منجر به کسب اعتباری مجدد برای ایالات متحده می‌شود که می‌تواند باعث فشار به سایر کشورها برای افزایش اهداف خود شود.

آسوشیتدپرس گزارش داد که رئیس جمهوری بایدن وعده خواهد داد انتشار پالاینده‌ها در کشور را تا پایان دهه جاری میلادی تا حداقل ۵۰ درصد کاهش دهد که تقریبا دو برابر تعهد قبلی این کشور تحت دولت رئیس جمهوری اوباما است. با این حال، مقامات حاضر در مصاحبه‌ مطبوعاتی روز چهارشنبه از ارائه عددی دقیق خودداری کردند و افزودند که برای خبر گرفتن از این آمار، «مراسم را دنبال کنید.»

این نشست توسط رئيس جمهوری بایدن و معاون اول رئيس جمهوری کامالا هریس آغاز خواهد شد و شامل اظهارات سایر رهبران جهان نیز خواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و جان کری، نماینده بین‌المللی تحولات اقلیمی، نیز در این مراسم شرکت خواهند کرد. مراسم سپس با بحث‌هایی درباره چگونگی تاثیر ابزار مالی برای مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی پی گرفته خواهد شد و بعد طی جلسه‌ای، اقدامات شهرها و کشورها در امور زیست‌محیطی بررسی خواهد شد. روز دوم بر نوآوری زیست‌محیطی، مشاغل، و انتقال به دنیایی پایدارتر متمرکز خواهد بود. همچنین بحث‌هایی درباره بحران زیست‌محیطی و امنیت جهانی طرح خواهد شد.

این مذاکرات جهانی نقطه‌عطفی پیش از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل است که با نام کاپ۲۶ شناخته می‌شود و قرار است در نوامبر سال جاری در گلاسکو برگزار شود.

رئیس جمهوری بایدن کشورهای متحد و متخاصم را به این مراسم دعوت کرده است و با امید به در پیش گرفته شدن اقدامی جدی در زمینه محیط زیست، سایر مسایل مورد نزاع ژئوپلتیک را کنار گذاشته است. .

دانشمندان هشدار داده‌اند که گرمایش جهانی باید زیر ۲ درجه سانتیگراد از سطوح پیش از انقلاب صنعتی بماند و حتی هدف بلندپروازانه ۱.۵ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود تا از بدترین فروپاشی زیست‌محیطی جلوگیری شود.

هدف کلی جهانی برای سیاره زمین این است که تا پایان قرن جاری، به بیش از ۳ درجه سانتیگراد کاهش گرمایش جهانی دست یابیم.

دعوت‌شدگان به این نشست، رهبران مجمع اقتصادهای بزرگ درباره انرژی و امور زیست‌محیطی هستند که حدود ۸۰ درصد آلودگی‌های جهان را منتشر می‌کنند. کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی قرار دارند که هم اینک نیز با آب و هوای شدیدتر و افزایش سطح دریا مواجه هستند، نیز به این مراسم دعوت شده‌اند.

یکی از مقامات روز چهارشنبه گفت: «هیچ کس نباید اینجا از قلم بیفتد.»

هدف کاهش آلودگی ایالات متحده که با نام «مشارکت مصمم ملی» شناخته می‌شود، در این نشست اعلام خواهد شد. مشارکت مصمم ملی، تعهد کوتاه‌مدت هر کشور در زمینه کاهش آلودگی‌های خود، و بخشی الزامی از معاهده پاریس است.

این تعهد نیاز به تغییر شدید نحوه اداره امور در امریکا دارد: تغییراتی وسیع در بخش انرژی و حمل و نقل و انتقال سریع از سوخت‌های فسیلی به منابع تجدیدپذیر انرژی مانند انرژی بادی و خورشیدی باید انجام پذیرد.

طبق ارزیابی ردیاب اقدامات زیست‌محیطی، ماه گذشته از ایالات متحده خواسته شد که انتشار آلودگی‌ها را تا سال ۲۰۳۰ به ۵۷ تا ۶۳ درصد کمتر از سطوح سال ۲۰۰۵ کاهش دهد تا بتواند مطابق با هدف انتشار مجموعا صفر درصد آلودگی تا سالی نه دیرتر از ۲۰۵۰، حرکت کند. 

این رقم، جهشی قابل توجه از اهداف قبلی است. هنگام امضای معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵ از سوی ۲۰۰ کشور، باراک اوباما تعهد کرده بود که آلودگی‌ها را تا سال ۲۰۲۵ به ۲۶ تا ۲۸ درصد پیش از سطوح سال ۲۰۰۵ برساند.

© The Independent

بیشتر از جهان