تا اوایل هفته آینده یک میلیون نفر را واکسینه خواهیم کرد

وزیر بهداشت مدعی شد که واکسن فقط یک کالای بهداشتی و پیشگیرانه نیست، بلکه یک حربه سیاسی است

وزیر بهداشت با سیاسی خواندن فروش واکسن کرونا، گفت که ایران از محصولات بومی در ماههای آینده استفاده خواهد کرد - ATTA KENARE / AFP

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یک میلیون دوز واکسن جدیدی که قرار بود قبل از عید وارد ایران شود، با تأخیر در نیمه دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ دریافت شده است، اعلام کرد که  تا آخر هفته جاری و اوایل هفته آینده یک میلیون نفر را واکسینه خواهد کرد.

سعید نمکی در پایان نشست مجمع سیاستگذاری هلسینکی با موضوع کرونا به خبرنگاران گفت: «یک میلیون نفر افراد باقی‌مانده از واکسن قبلی در زمینه گروه پزشکی، پیراپزشکی و گروه‌های بهداشت و درمان و رزیدنت‌ها، انترن‌ها، دانشجویان پزشکی که در بیمارستان‌ها هستند، دانشجویان پرستاری، علوم آزمایشگاهی و همه کسانی که در کادر بهداشت و درمان با بیمار مواجهه و خطر ابتلا دارند، واکسینه می‌کنیم؛ آن هم در کنار بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و گروه‌های آسیب‌پذیر که گروه اول هدف ما بودند.»

او در سخنانش در نشست مجازی هلسینکی نیزگفت که واکسن کووید -۱۹ برای جهان یک حربه سیاسی است. نمکی در مورد برنامه ایران برای مقابله با کرونا گفت: «من با خوشنودی اعلام می‌کنم که با وجود همه محدودیت‌ها، تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی علیه مردم من و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، ما موفق به تولید ملی همه نیازها برای مبارزه با کووید -۱۹ از جمله لوازم حفاظت شخصی، کیت‌های آزمایش، تجهیزات، دستگاه‌های پزشکی، داروها و از همه مهم‌تر شش پلتفرم واکسن کاملاً بومی، چهار قرارداد تولید و تولید مشترک شدیم و این محصولات بومی در واکسیناسیون انبوه در ماه‌های آینده استفاده خواهند شد.»

همزمان با اوج‌گیری کرونا در ایران و ناتوانی سیستم درمان برای رویارویی با این موج جدید، عملکرد جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت در زمینه واکسیناسیون کرونا با انتقادات گسترده روبه رو شده است.

علی خامنه‌ای در سخنرانی روز جمعه ۱۹ دی‌ماه، گفت که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور دستور داده که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است. او همچنین گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. وی همچنین مدعی شده بود واکسن‌های تولیدی آمریکا و انگلیس مؤثر نیست چراکه وضعیت کرونا در کشورشان وخیم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون یک‌میلیون و ۹۹۵هزار دوز واکسن کرونا، شامل ۵۲۰هزار دوز اسپوتنیک‌وی روسیه، ۶۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین، ۷۰۰هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات بیوتک هند (کووکسین) وارد ایران شده است. از این میزان تاکنون ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.