آمریکا و چین: به مقابله با بحران اقلیمی متعهد هستیم

بزرگ‌ترین آلاینده کننده‌های جهان توافق کرده‌اند که اقدامات خود را برای مقابله با تغییرات آب‌وهوا افزایش دهند

چین اعلام کرد که برای یک کشور بزرگ با ۱.۴ میلیارد نفر، رسیدن به اهداف توافقنامه اقلیمی، به‌راحتی تحقق‌پذیر نیست- WANG Zhao / AFP

ایالات متحده و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده جهان توافق کرده‌اند که برای حل‌وفصل تغییرات آب‌وهوایی با سایر کشورها همکاری کنند.

این دو کشور هفته گذشته طی مذاکراتی در شانگهای بین جان کری، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور اقلیمی و زی ژنه هو، همتای چینی خود، به توافق رسیدند. در بیانیه مشترک طرفین که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر شده، آمده است: «ایالات متحده و چین متعهد به همکاری با یکدیگر و سایر کشورها برای مقابله با بحران آب‌وهوا هستند که باید با جدیت و اضطرار به آن پرداخته شود.»

در این بیانیه آمده است که هر دو کشور «اقدامات مربوطه و همکاری در روندهای چندجانبه، از جمله کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی و توافق پاریس» را تقویت خواهند کرد.

پیشتر آقای بایدن پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، کشورش را از توافق‌نامه آب‌وهوا، در اولین روز حضور در کاخ سفید، ایالات متحده را مجدداً به توافقنامه بازگرداند.

این موضوع پس از آن رخ داد که لو یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که بعید است چین پیش از اجلاس ۲۲-۲۳ آوریل این هفته که آقای بایدن حداقل ۴۰ رهبر جهان را به آن دعوت کرده است، تعهدات عمده آب‌وهوایی را بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لو در اوایل این ماه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:«برای یک کشور بزرگ با ۱.۴ میلیارد نفر، این اهداف به‌راحتی تحقق‌پذیر نیست. برخی از کشورها از چین می‌خواهند زودتر به اهداف خود برسد. اما من معتقدم این خیلی واقع‌بینانه نیست.»

آقای لو در پاسخ به این سؤال که آیا شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین دعوت آقای بایدن به اجلاس تغییرات اقلیمی را می‌پذیرد، گفته بود:« طرف چینی به طور فعال در حال بررسی موضوع است.»

ایالات متحده و چین در بیانیه مشترک خود، گفتند که هر دو کشور منتظر برگزاری اجلاس رهبران در مورد مسائل اقلیمی به میزبانی ایالات متحده هستند.

دو کشور همچنین اعلام کردند که برای آماده‌سازی اجلاس آینده آب‌وهوای سازمان ملل متحد که قرار است در ماه نوامبر در گلاسگو برگزار شود، تلاش می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان