اطمینان وزیر خارجه پاکستان از برگزاری نشست استانبول

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با همتای افغانش درباره اهمیت کنفرانس استانبول گفت‌وگو کرد

انتظار می‌رود نشست صلح استانبول در ۲۴ ماه آوریل درباره برقراری صلح و حکومت فراگیر ملی برگزار شود-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، نسبت به برگزاری نشست صلح افغانستان در استانبول، ابراز امید کرده و گفته است که برای بررسی پیشرفت‌های پس از کنفرانس استانبول، میزبان حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان در اسلام‌آباد خواهد بود. 

شک و تردیدها درباره برگزاری نشست صلح استانبول پس از آن بالا گرفت که طالبان اعلام کرد تا وقتی تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ کنفرانسی شرکت نخواهد کرد.  

ترکیه، قطر، آمریکا و سازمان ملل متحد، ۲۴ ماه آوریل را زمان برگزاری نشست سرنوشت‌ساز استانبول تعیین کرده‌اند. حالا تاکید وزیر خارجه پاکستان بر برگزاری نشست استانبول، در حالی که این کشور رهبری طالبان را در کشور خود پناه داده، امیدواری‌ها به برگزاری این نشست را بیشتر کرده است. 

آقای قریشی ساعاتی پیش در توییتر خود نوشت: «با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان درباره روابط دوجانبه و روند صلح در حال تحول افغانستان صحبت کردم. ما از آشتی در افغانستان و پیشرفت روند صلح در استانبول حمایت می‌کنیم. من چشم‌به‌راه دیدار با آقای اتمر در کنفرانس استانبول هستم و بعد از آن، بلافاصله میزبان او در پاکستان خواهم بود تا پیشرفت‌ها بعد از کنفرانس استانبول را بررسی کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوع فشارها و دیپلماسی‌ها در تشویق طالبان به شرکت در کنفرانس استانبول شدت گرفته است. همین دیروز اندرس وان براند، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، از گروه طالبان خواست تا در نشست صلح که قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر در ترکیه برگزار شود، شرکت کنند. سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که امیدوار است طالبان از این فرصت استفاده کند و در نشست صلح استانبول حضور یابد.

در صف نظام جمهوری اسلامی افغانستان نیز جهت‌گیری‌ها بیش از پیش روشن شده است. اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور، امروز در جلسه شش‌ونیم صبح و در حضور معاون اول و دیگر مقام‌های دولت خود اعلام کرد هر کسی که در صف جمهوریت نمی‌ایستد، در دولت جایی ندارد و هر کسی که در صف مقابل باشد، در صف دشمن است. 

او به نقش پاکستان هم اشاره کرد و گفت که توپ در میدان پاکستان است که می‌خواهد با افغانستان دوست باشد یا دشمن.

آقای غنی اظهار داشت که با اعلام خروج نیروهای خارجی، برای اولین بار در تاریخ معاصر افغانستان فرصت مهمی فراهم شده است و دولت او برای دفاع و حفاظت از خاک کشور آمادگی کامل دارد و وقت آن رسیده است که حاکمیت ملی به صورت کامل عملی شود و افغانستان بی‌طرفی خود را ثابت کند.

بیشتر از جهان