غنی: پیامد خروج نیروهای خارجی باید سنجیده شود 

رئیس‌جمهوری افغانستان، در تماس تلفنی با وزیر خارجه اسپانیا گفته است که کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در تصمیم خود دقیق باشند

ناتو اعلام کرده است که همزمان با آمریکا تمام نیروهای خود را از افغانستان تا ۱۱سپتامبر خارج خواهد کرد-ارگ

اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری افغانستان، با گوزالیز لایا، وزیر خارجه اسپانیا، تلفنی گفتگو کرده و در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته است که پیامد این خروج باید سنجیده شود و کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در تصمیم‌‌های خود دقیق باشند.

در خبرنامه‌ای که روز گذشته از سوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، آمده است که رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است:«متاسفانه ۴۲ سال است که افغانستان در جنگ قرار دارد، ما می‌خواهیم کشور بی‌طرف باشیم و از صلح استقبال می‌کنیم. این در حالی است که طالبان فرصت پیش آمده در صلح را رد کرده‌ است.»

اسپانیا یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که سربازانش از سال ۲۰۰۲ در چارچوب نیروهای ناتو در افغانستان مستقر است. 

آقای غنی همچنین با اشاره به خروج سربازان آمریکایی گفته است که کشورش وارد رابطه جدید با آمریکا شده است و کمک‌های این کشور به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهد یافت.

او تصریح کرده است که تمام قراردادهای دوجانبه به خصوص قرارداد امنیتی و استراتژیک میان دو کشور پابرجا است و باید در مورد زمانبندی خروج و این که چه تاسیسات و وسایل آنها برای افغان‌ها باقی خواهد ماند بیشتر صحبت شود. 

بر اساس گزارش ارگ در این گفت‌وگوی تلفنی محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، نیز حضور داشت و در مورد روابط افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو صحبت کرد. آقای اتمر گفته است: «افغانستان با ناتو صحبت خواهد کرد که بعد از خروج نیروها، همکاری‌ های درازمدت خویش را به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم چگونه ادامه بدهند.» 

ناتو ۷ هزار نیرو در افغانستان دارد و قرار است تمام نیروهای خود را تا پنج ماه دیگر همزمان با خروج سربازان آمریکایی از افغانستان خارج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اتمر افزود:«طالبان با توجه به مکلفیت‌های که دارند، باید به یک توافق سیاسی برسند. ما با سازمان ملل متحد و کشورهای ترکیه، قطر و آمریکا در خصوص صلح کار می‌کنیم. کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید با ما همکار باشند و طالبان و پاکستان بدانند که این یک فرصت است و نباید آن را از دست بدهند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا تمامی نیروهای آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند. هم‌زمان با آن ناتو نیز از خروج سربازانش از افغانستان تا پنج ماه دیگر خبر داد.

نیروهای ناتو و آمریکا بیش از ۱۹ سال است که در افغانستان حضور دارند و با تروریسم مبارزه می‌کنند. 

خروج نیروهای آمریکایی براساس موافقتنامه دوحه که میان آمریکا و طالبان در سال ۲۰۲۰ به امضا رسید، انجام می‌شود. بر اساس این توافق قرار بود نیروهای آمریکایی افغانستان را تا اول ماه مه سال جاری ترک کنند اما این خروج به دلایل تدارکاتی تا پنج ماه دیگر به تاخیر افتاده است. 

بیرون رفتن سربازان خارجی یکی از شرایط عمده گروه طالبان برای توافق صلح است، اما با تاخیر خروج نیروهای آمریکایی و ناتو طالبان گفته‌اند در هیچ نشستی برای صلح افغانستان شرکت نخواهد کرد و پیامد آن به دوش آمریکا است.

قرار است نشست استانبول برای صلح افغانستان با حضور هیئت طالبان، احزاب سیاسی و دولت افغانستان به رهبری آمریکا و سازمان ملل متحد و با همکاری کشورهای منطقه و ترکیه تا چند روز دیگر در استانبول برگزار شود. 

بیشتر از جهان