وزیر خارجه اسرائیل: هر کاری برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز اقدام ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی را «یک تحول بسیار نگران‌کننده» خواند

گابی اشکنازی وزیر امور خارجه اسرائیل- MENAHEM KAHANA / AFP

گابی اشکنازی وزیر امور خارجه اسرائیل روز جمعه پس از دیدار با وزیران خارجه یونان و قبرس و یک نماینده ارشد امارات متحده عربی در پافوس قبرس گفت، اسرائیل هر آنچه را لازم باشد برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت مباحث امروز پیرامون راه‌های ممکن برای ایجاد رفاه و ثبات در منطقه متمرکز بود و افزود «ما همچنین درباره چالش‌هایی که ایران و حزب الله و دیگر افراطگرایان متوجه ثبات خاورمیانه و صلح منطقه‌ای می‌کنند صحبت کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه اسرائیل در ادامه خاطر نشان کرد، «ما هر آنچه را که باید برای بازداشتن این افراطگرایان ... از موفقیت انجام خواهیم داد و به‌طور قطع از این که این رژیم (جمهوری اسلامی ایران) سلاح هسته‌ای داشته باشد جلوگیری خواهیم کرد.»

این اظهارات وزیر خارجه اسرائیل پس از آن بیان می‌شود که ایران روز جمعه رسما اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را در تاسیسات نطنز آغاز کرده است؛ اقدامی که در تناقض با برجام بوده و در میانه مذاکرات برای احیای آن در وین صورت می‌گیرد.

پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا این تصمیم تهران را «یک تحول بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت «هیچ توضیح معتبر یا توجیه غیرنظامی برای چنین اقدامی از سوی ایران وجود ندارد.» وی افزود، هدف از مذاکرات وین این است که مطمئن شویم از گامی‌هایی که ایران را از تعهدات و تکالیفش دور می‌کند بازگردیم.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد سطح غنی‌سازی اورانیوم را در واکنش به خرابکاری روز یکشنبه در تاسیسات نطنز افزایش خواهد داد. اعلامی که با واکنش‌های منفی آمریکا و متحدان اروپایی آن در برجام روبرو شد و واشینگتن آن را نشانه عدم جدیت تهران در مذاکرات دانست.