یک میلیون دلار؛ قیمت پایه کفش‌های کانیه وست در حراجی

این کفش‌ها نخستین ‌بار به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد جایزه «گِرَمی» در سال ۲۰۰۸ پوشیده شد

نخستین کفش ورزشی «ایر ایزی ۱ نایک»‌ـ‌ Kevin Winter / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

نخستین کفش ورزشی «اِیر ایزی ۱ نایکی» کانیه وست، خواننده رپ، به مبلغی بیش از یک میلیون دلار به حراج گذاشته می‌‌شود.

این کفش‌ها نخستین ‌بار به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد جایزه «گِرَمی» در سال ۲۰۰۸ پوشیده شد و اکنون رایان چَنگ، کلکسیونر معروف کفش‌های ورزشی، آن را در «ساتبیز» به حراج گذاشته شده است.

چنگ گفت: «به‌عنوان یک مجموعه‌دار، همواره کفش‌های ورزشی را به چشم اشیا طراحی‌شده در ادغام با هنر، تاریخ و در این مورد موسیقی دیده‌ام. نمونه اصلی کفش‌های ایر ایزی به‌ویژه برای من خاص است زیرا آن لحظه فرهنگی سال ۲۰۰۸ را به‌خوبی ترسیم می‌کند.»

این کفش‌ها با سایز ۱۲ (اندازه پای وست) از ۱۶ تا ۲۱ آوریل، پیش از آغاز حراج و فروش آن خریداری خصوصی، در مرکز کنوانسیون و نمایشگاه‌های هنگ‌کنگ در معرض تماشای عموم گذاشته خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برَم واختر، رئیس بخش اشیا قابل جمع‌آوری مدرن و پوشاک خیابانی، گفت: «این کفش‌ها در روند تولید مدل‌های ایزی که یکی از عمده‌ترین انواع کفش‌های ورزشی و نحوه زندگی در تاریخ بوده، بسیار مهم‌اند. این کفش‌ها نخست در مراسم جوایز گرمی سال ۲۰۰۸ پوشیده شد که به دنبال آن موجی در جامعه طرفداران کفش‌های ورزشی به راه افتاد تا هویت مرموز آن کشف شود.» 

او در ادامه افزود: «ما از ارائه این کفش‌ها در بازار هنگ‌کنگ در کنار سایر کفش‌های ورزشی فروشگاهمان بای ناو اسنیکر که هم اکنون در معرض فروش‌اند بسیار هیجان‌زده‌ایم و امیدواریم علاقه‌مندان به کفش‌های ورزشی و دوستداران موسیقی و مد از دیدن این کفش در مرکز نمایشگاه‌ها لذت ببرند.» 

حراج خصوصی این کفش تاکنون بی‌سابقه بوده است. انتظار می‌رود مبلغ فروش این کفش خاص از رقم ۶۱۵ هزار دلاری که کفش‌های «نایک ایر جوردن ۱»، که مایکل جوردن در سال ۱۹۸۵ پوشید و در حراج کریستی فروخته شد، فراتر برود. 

خانه حراج ساتبیز اعلام کرد: «نخستین مدل کفش‌های نایک ایر ایزی ۱ که در سال ۲۰۰۸ کانیه وست پوشیده بود مستقیم به حراج خصوصی گذاشته خواهد شد. از علاقه‌مندان دعوت می‌شود پیشنهادهای خود را برای بررسی مستقیم به ساتبیز ارائه دهند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی