ویلای اعیانی روم باستان در شمال انگلستان چه می‌کند؟

ویلا شامل یک تالار دایره‌ای شکل، اتاق‌های متعدد و یک حمام بزرگ است

اسکاربرو، یورک‌شر شمالی- Anthony Devlin / AFP

ویرانه‌های یک ویلای بسیار بزرگ رومی و یک حمام، که ممکن است نخستین اکتشاف از نوع خود در جهان باشد، در یک زمین ساختمانی در «اسکاربرو» در استان یورکشر شمالی کشف شده است.

این کشف حیرت‌انگیز، در جریان حفاری‌های باستان‌شناسی پیش از ساخت تعدادی واحد مسکونی در شهر کوچک «ایست‌فیلد»، حاصل شده است.

باستان‌شناسان می‌گویند بی‌تردید مساحت ویلا و پیچیدگی معماری آن که شامل یک اتاق مدور در مرکز و  سایر اتاق‌ها در اطراف است، به وجود خانه‌ کاخ‌مانند یا یک مرکز مذهبی اشاره دارد؛ اما این معما مطرح است که چرا چنین بنای عظیمی باید در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط امپراتوری بنا شده باشد؟ 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیث اِمِریک، بازرس بناهای باستانی در نهاد «هیستوریک انگلند» (انگلستان تاریخی) می‌گوید: «این نوع معماری هرگز پیش از این در بریتانیا دیده نشده و ممکن است نخستین مورد از نوع خود باشد که در سراسر امپراتوری سابق روم کشف شده است.»

او افزود: «ما با تعدادی از دانشگاهیان برجسته با تخصص روم، در این مورد گفت‌وگو کرده‌ایم و همگی در تلاش برای یافتن بنایی مشابه آن و همچنان درگیر این مسئله هستیم؛ بنابراین، از این جهت، بنای یادشده بسیار مهم و در عین حال هیجان‌انگیز است.» 

اهمیت این کشف تا حدی است که شرکت ساختمانی «کیپ موت هومز» که پروژه بنای واحدهای مسکونی در این محل را در دست اقدام داشت، برای حفظ این بنای باستانی، طرح خود را تغییر داده است.

کارل بترزبی، رئیس خدمات محیطی و تجارت شورای محلی یورکشایر شمالی، می گوید: «این کشفی فوق العاده است. باستان‌شناسان یورکشر شمالی هم اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که این بنا را مجرب‌ترین معماران اروپای شمالی آن دوره طراحی کرده و بهترین اهل فن، آن را ساخته‌اند. کارهای بیشتری روی این کشف باستانی و نمونه‌های محیطی آن انجام خواهد شد تا ماهیت این بنا و علت ایجاد آن در نقطه‌ای چنین دور از مراکز رومی، دقیقا مشخص شود.» 

© The Independent

بیشتر از جهان