تاثیر بلندمدت ویروس کرونا بر ریه چیست؟

شواهد اولیه حاکی از آن است که ریه ۲۰ درصد بیماران ترخیص شده از بیمارستان، آسیب می‌بیند

 برخی از این بیماران، با دستگاه بسیار پیشرفته «زِنُون ام‌آر‌آی» اسکن می‌شوند که تاثیر فعل و انفعالات گازی داخل ریه را نشان می‌دهد- Peruvian Ministry of Health / AFP

در بریتانیا، پژوهشی جدید در سطح کشوری به رهبری کارشناسان امپریال کالج لندن آغاز شده است که به بررسی تاثیرات منفی و بلندمدت کووید-۱۹ بر ریه‌ها می‌پردازد.

این پژوهش که عنوان «بیماری ریوی بینابینی کووید بلندمدت بریتانیا» (UKILD-Long COVID) را برخود دارد، بر عارضه التهاب و لطمه به بافت‌ ریه و یافتن راه درمان و جلوگیری از ناتوانی در مبتلایان به کووید-۱۹ بلندمدت، تمرکز می‌کند. 

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طولانی از عوارض ناشی از لطمه به بافت‌ ریه از جمله تنگی نفس، سرفه، خستگی شدید و محدودیت توانایی ورزش حتی ماه‌ها پس از پشت سر گذاشتن عفونت، شکایت دارند. داده‌هایی که اداره آمار ملی بریتانیا هفته گذشته منتشر کرد، نشان داد که بیش از یک میلیون نفر در بریتانیا با عوارض کووید بلندمدت درگیر هستند.

گزارش اداره آمار ملی اعلام کرده است این عوارض بر کیفیت زندگی روزمره ۶۷۴ هزار نفر اثر گذاشته است. ۲۰۰ هزار نفر از مبتلایان به کووید طولانی می‌گویند که توانایی آن‌ها برای فعالیت‌های معمولی زندگی روزمره، به شدت محدود شده است.

به گفته نهاد «پژوهش و ابتکار بریتانیا»، حامی مالی این مطالعات، نوع حاد کووید-۱۹ می‌تواند به بافت ریه صدمه بزند و آسیب آن‌ها و در نتیجه، مشکلات تنفسی را سبب شود. این به معنای آن است که بیمار در بلندمدت، به تنگی نفس و دشواری در انجام امور روزمره زندگی دچار می‌شود. در اصطلاح پزشکی، به التهاب و لطمه به بافت ریه، «فیبروز ریه» گفته می‌شود.

شواهد اولیه حاکی از آن است که ریه ۲۰ درصد بیماران ترخیص شده از بیمارستان، لطمه می‌بیند اما تاثیر آن در افرادی که دچار کووید بلندمدت می‌شوند، نامعلوم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور ژیزلی جنکینز که رهبری این پژوهش را برعهده دارد می گوید: «این پژوهشی بلند پروازانه است که به ما کمک می‌کند عواقب رایج کووید بلندمدت و اثرات آن بر دستگاه تنفسی را دریابیم و برای بیمارانی که در نتیجه ابتلا به کووید-۱۹، به التهاب مزمن ریوی دچارشده‌اند، راه درمان پیدا کنیم. تنگی نفس برای بسیاری از بیماران مبتلا به کووید بلندمدت، به ویژه هنگام فعالیت، یک مشکل بزرگ است. در افرادی که بافت ریوی آنان بیشتر صدمه دیده است، این یک بیماری مخرب است اما ما هنوز از تعدد موارد و طول عواقب این عارضه بی اطلاعیم؛ حتی اگر عواقب بلندمدت آن از لطمات ریوی مشابه با آنفولانزا وخیمتر نباشد اما تعداد کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند بسیار زیاد است.» 

آماندا سالوُوِی، وزیر علوم بریتانیا، می‌گوید که این مطالعات که در سطح کشوری انجام می‌شود، «تاثیرات کامل (کووید-۱۹) در لطمه به بافت ریه را بررسی می‌کند و به درمان‌های جدیدی که می‌تواند برای کلیه بیماران در سراسر جهان مفید باشد، کمک می‌کند.»

در این پژوهش، روی حدود ۲۵۰ بیمار دارای عوارض ریوی پس از سه تا ۱۲ ماه از ابتلا به کووید-۱۹، مطالعه خواهد شد. برخی از این بیماران، با دستگاه بسیار پیشرفته «زِنُون ام‌آر‌آی» اسکن می‌شوند که تاثیر فعل و انفعالات گازی داخل ریه را نشان می‌دهد. این مطالعات ابتدا به مدت یک سال وضعیت بیماران را مورد پژوهش قرار می‌دهد و سپس، با توجه به سابقه مریض، آن را برای مدت زمان طولانی‌تری  گسترش خواهد داد. 

© The Independent