عقب‌نشینی نیروها از افغانستان پس از ناکامی انتخاباتی ترامپ

احتمال می‌رود که واحد‌های نیروهای ویژه، از جمله نیروهای بریتانیا برای حمایت از افغانستان در مقابل نیروهای طالبان، در منطقه بمانند

نیروهای آمریکا و بریتانیا برای سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند - KAMAL KISHORE / POOL / AFP

کارشناسان ارتش بریتانیا انتظار داشتند که پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، اکثریت نیروهای باقی‌مانده در افغانستان - حدود ۷۵۰ نفر- را از منطقه خارج کنند.

جو بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری، در مورد حضور گسترده ایالات متحده بسیار بدبین بود و همواره در مخالفت با نیروهای بیشتر که در تعداد بالا برای موارد ضروری فرستاده می‌شدند، گفت‌وگو می‌کرد.

در حال حاضر انتظار می‌رود که تمامی نیروهای ناتو در افغانستان به همراه سربازان استرالیا و نیوزیلند که کمتر از ۷ هزار نفر هستند و همچنین نیروهای آمریکایی تا پایان تاریخ نمادین یازدهم سپتامبر از منطقه عزیمت کنند.

اگرچه احتمال می‌رود که واحد‌های نیروهای ویژه، از جمله نیروهای بریتانیا برای حمایت از افغانستان در مقابل نیروهای طالبان و متحدانش، با توجه به طرح خروج قبلی ترامپ، در منطقه بمانند؛ پنتاگون هنوز توضیحی در این زمینه نداده است.

نیروهای آمریکا و بریتانیا برای سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند. پس از استقرار «هلمند» در سال ۲۰۰۶، بریتانیا بزرگ‌ترین نیروهای خارجی مستقر در این کشور را داشته است.

ژنرال سر دیوید ریچارد که حالا بارون ریچارد «هرستمانسا» است، اولین فرمانده بریتانیایی بود که از جنگ جهانی دوم و زمانی که رئیس «ایساف» (نیروهای کمکی امنیت بین‌المللی) شد، نیروهای آمریکایی را تحت فرماندهی خود داشت و ژنرال سر نیک کارتر هم فرماندهی یک نیروی بین‌المللی در جنوب کشور و مستقر در قندهار را بر عهده داشت.  

© The Independent