وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا شد

۵۶ سناتور از جمله شماری از جمهوریخواهان صلاحیت وندی شرمن برای معاونت وزارت خارجه آمریکا را تایید کردند

از سمت راست: جان کری، وندی شرمن، ارنست مونیز و رابرت مالی پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران-US STATE DEPARTMENT / AFP

سنای آمریکا روز سه‌شنبه نامزدی وندی شرمن برای معاونت وزارت خارجه ایالات متحده، که دومین مقام این نهاد است را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتورهای آمریکایی، از جمله شماری از جمهوریخواهان با آرای ۵۶ به ۴۲ به نفع خانم شرمن رای دادند و در تایید او به سناتورهای دمکرات هم‌حزب جو بایدن پیوستند.

وندی شرمن ۷۱ ساله و سیاستمدار باسابقه امور بین‌الملل است. جمهوریخواهان، به دلیل نقشی که او در مذاکرات و توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵ ایفا کرد، از او حمایت نمی‌کنند چرا که جمهوریخواهان آمریکایی و برخی دمکرات‌ها با توافق اتمی مخالف بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ از توافق اتمی با ایران خارج شد. فعالیت‌های ایران در افزایش غنی‌سازی اورانیوم و نقض برجام، اعمال تحریم‌های دولت ترامپ را موجب شد.

اما دولت بایدن در تلاش برای ازسرگیری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بوده و ایران و قدرت‌های جهان هفته گذشته، در مذاکراتی که آن را «سازنده»‌ توصیف کردند برای احیای توافق اتمی، در وین ملاقات کردند.

مسئله وقتی پیچیده شد که ایران روز سه‌شنبه گفت غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را آغاز می‌کند. اقدامی که مواد اتمی را به سطح مناسب برای تولید بمب، نزدیکتر می‌کند، آن هم موقعی که تهران اسرائیل را به انجام خرابکاری اخیر در تاسیسات اتمی نطنز متهم کرده است.

اسرائیل با توافق اتمی با ایران مخالف است.

شرمن در جلسه استماع خود در کنگره در ماه مارس رویکردی جدید در قبال ایران را وعده داد و گفت که جهان از زمان اجرای برجام در سال ۲۰۱۶ به این سو، تغییر کرده است.

او گفت روابط با ایران باید «بر اساس مبانی امروز تصمیم‌گیری شود، و نه نوستالژی آنچه که می‌توانست باشد.»

شرمن از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ مشاور وزارت خارجه آمریکا، و همزمان هماهنگ‌کننده سیاست‌گذاری در مورد کره شمالی بود، و از سال ۱۹۹۳ تا ۹۶ به عنوان معاون امور قانون‌گذاری وزارت خارجه فعالیت کرده است.