سازمان بهداشت جهانی خواستار تعطیلی بازار فروش حیوانات وحشی شد

این سازمان سال گذشته گفته بود تعطیلی کامل این بازارها در چرخه تولید موادغذایی اخلال ایجاد می‌کند

حیوانات، به ویژه حیوانات وحشی، منشا بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های عفونی در بشر هستند-DALE DE LA REY / AFP

سازمان بهداشت جهانی به منظور جلوگیری از شیوع همه‌گیری‌هایی نظیر ویروس کرونا، ممنوعیت کامل فروش حیوانات زنده در بازارهای سنتی مواد غذایی را خواستار شده است.

سازمان بهداشت جهانی از کلیه دولت‌های جهان درخواست کرده است به منظور کاهش خطرات علیه سلامت جامعه، خرید و فروش «حیوانات زنده از نوع پستانداران وحشی» را که اصطلاحا به آن «بازار تر» گفته می‌شود، متوقف کنند.

این تقاضا، با نظریه سازمان بهداشت جهانی در ماه مه سال گذشته که اعلام کرده بود به تعطیلی بازارهای معاملات وحوش نیازی نیست، در تضاد است.

این نهاد سازمان ملل، در آن هنگام تنها بهبود شرایط حاکم بر این گونه بازارها را خواستار شده و هشدار داده بود که تعطیلی کامل آن‌ها، در چرخه تولید موادغذایی اخلال ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلامیه اخیر سازمان بهداشت جهانی، نتیجه پژوهش مشترک این سازمان و مقامات بهداشتی چین در مورد منبع همه‌گیری کووید-۱۹ است که بر اساس آن اعلام شد احتمالا منشا همه‌گیری ویروس کرونا، بازار خرید و فروش حیوانات زنده و مرده بوده است.  

سازمان بهداشت جهانی در یک بیانیه می‌گوید: «حیوانات، به ویژه حیوانات وحشی، منشا بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های عفونی در بشر هستند که عامل بسیاری از آن‌ها، ویروس‌های جدید هستند. پستانداران وحشی به طرزی ویژه، عامل خطر شیوع بیماری‌های جدید به شمار می‌روند.»

چین با این ادعاها مواجه است که یک اتفاق ناخواسته در آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان، منبع سرایت ویروس کرونا بوده است اما تیم کارشناسی سازمان بهداشت جهانی در ماه فوریه نتیجه‌گیری کرد که «بسیار بعید» است که این ویروس، از آزمایشگاه ووهان به انسان سرایت کرده باشد. 

در عین حال، یک دانشمند بریتانیایی این تیم که از ووهان دیدن کرده است، می‌گوید که نمی‌تواند احتمال نشت ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاه ووهان را رد کند. پروفسور جان واتسون، معاون سابق مقام ارشد پزشکی، می‌گوید این گزینه که ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاه ووهان به بیرون نشت کرده باشد، «همچنان روی میز است».

او همچنین گفت که هرچند چین همچنان «منشا بسیار بسیار محتمل» (انتشار ویروس کرونا) است، اما این که ویروس از اوایل سپتامبر و اکتبر در دیگر نقاط جهان به ویژه شمال ایتالیا منتشر شده باشد، به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

سازمان بهداشت جهانی، پیش‌تر اعلام کرده بود «این احتمال که ویروس در سکوت در دیگر نقاط در حال انتشار بوده باشد، را نمی‌توان رد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان