صالحی تأیید کرد که حادثه نطنز، خرابکاری بوده است

رئیس سازمان انرژی اتمی، اختلال در تأسیسات غنی‌سازی را «تروریسم هسته‌ای» خواند

عالی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران- ATTILA KISBENEDEK / AFP

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه یکشنبه تأیید کرد که خرابی در شبکه برق تأسیسات هسته‌ای نطنز، اقدامی از سوی «مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور» بوده است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی گفت: «اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نطنز انجام شد، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشم گیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.»

ساعتی پیش از آن، خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام ایرانی گفته بود که گزارش‌های رسانه‌های خارجی در باره حادثه تأسیسات نطنز، بی‌پایه است.

اما آقای صالحی گفت که جمهوری اسلامی «ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تأکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران این اقدام را محفوظ می‌دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از وقوع «حادثه‌ای» در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در بامداد همان روز خبر داد و گفت که این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است».

 او توضیح بیشتری در باره ابعاد حادثه نداد و گفت که علت حادثه در دست بررسی است.

شبکه تلویزیونی «کانال ۱۲» اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرده است که براساس ارزیابی «کارشناسان» حمله سایبری موجب قطع برق در تمامی بخش‌های این تأسیسات شده است.  

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که ابعاد حادثه روز یکشنبه بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین برای ناکام گذاشتن اهداف آمران این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت گسترش فناوری هسته‌ای از یک سو و گسترش برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر را ادامه خواهد داد.

احمد زید‌آبادی، نویسنده منتقد حکومت ایران در یادداشتی روز یکشنبه نوشت: «بازی بسیار پرریسکی بین ایران و اسرائیل آغاز شده است که نوع موضع‌گیری و رفتار آمریکا جهت نهایی آن را تعیین و یا لااقل روند آن را تسریع یا کُند خواهد کرد!»