رسانه‌های اسرائیلی: حادثه نطنز حمله سایبری بود و عامل احتمالی آن اسرائیل

بنابراعلام شبکه تلویزیونی «کانال ۱۲» اسرائیل،ارزیابی «کارشناسان» نشان می‌دهد که حمله سایبری موجب قطع برق در تمامی بخش‌های این تأسیسات شده است

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند علت حادثه در شبکه برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز در دست بررسی است- Atomic Energy Organization of Iran / AFP

درپی اعلام وقوع «حادثه‌» در شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران، چند رسانه خبری اسرائیلی، عامل قطع برق در تأسیسات نطنز را حمله سایبری دانستند و این احتمال را مطرح کردند که اسرائیل پشت این حمله بوده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند علت حادثه در دست بررسی است.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از وقوع «حادثه‌ای» در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در بامداد همان روز خبر داد و گفت که این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است».

 او توضیح بیشتری در باره ابعاد حادثه نداد و گفت که علت حادثه در دست بررسی است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که ابعاد حادثه امروز بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند. 

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز یکشنبه نوشت: «براساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد عامل آنچه حادثه خوانده شده، حمله سایبری باشد که احتمالاً اسرائیل انجام داده است. براساس گزارش‌های خارجی، نطنز پیش از این هم هدف حمله‌های سایبری اسرائیل قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۱ حمله به این تأسیسات با ویروس استاکس‌نت، در عملیات مشترک با ایالات متحده، بیش از یک‌هزار سانتریقیوژ را نابود کرد.»

کان ۱۱ (Kan 11)، شبکه تلویزیونی دولتی اسرائیل نیز با اشاره به مسئولیت اسرائیل در حمله یک دهه پیش با استاکس‌نت به همین تأسیسات، اعلام کرد که احتمالا اسرائیل پشت حمله سایبری اخیر است. 

شبکه تلویزیونی «کانال ۱۲» اسرائیل نیز اعلام کرده است که براساس ارزیابی «کارشناسان» حمله سایبری موجب قطع برق در تمامی بخش‌های این تأسیسات شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیچ‌یک از این گزارش‌ها به جزئیات بیشتر آن‌چه که رخ داده، نپرداخته‌اند و منبعی نیز برای خبر خود ذکر نکرده‌اند، اما آن‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره کرده است، رسانه‌های جریان اصلی خبری در اسرائیل، رابطه نزدیکی با سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی این کشور دارند.  

ساعتی پس از انتشار خبر حادثه در تأسیسات نطنز، مالک شریعتی نیاسر،‌ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، هم در توییتی نوشت که این حادثه «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است»؛ اما او نیز توضیح بیشتری در این زمینه نداده بود.

 

وقوع حادثه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز درحالی صورت گرفته است که یک روز پیش، اعلام شد هم‌زمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران (۲۰ فروردین‌ماه)، «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» در نطنز دوباره آغاز به کار کرده است. حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، از راه دور و از طریق ویدیو کنفرانس، دستور افتتاح این مرکز را صادر کرد. 

ساختمان «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» که در محوطه باز تأسیسات نطنز قرار داشت، تیرماه ۱۳۹۹ درپی یک انفجار تخریب شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دلیل این انفجار را خرابکاری اعلام کرده‌اند، اما تاکنون گزارشی دقیق از چگونگی این رویداد منتشر نشده است. خبرگزاری رویترز چند روز بعد از انفجار، به نقل از سه مقام ایرانی، آن را ناشی از یک «حمله سایبری» اعلام کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز شنبه‌شب در گفت‌وگویی تلویزیونی در این زمینه، گفت: «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی که جبران‌کننده سالن از دست رفته است را به‌صورت موقت برپا کردیم. الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم.»

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در دی‌ماه ۱۳۹۹، با بررسی تصویرهای ماهواره‌ای که از محدوده تأسیسات غنی‌سازی نطنز تهیه شده بود، از پیشرفت ساخت‌وساز تأسیسات زیرزمینی جدید ایران برای تولید سانتریفیوژ در دل کوهی در نزدیکی مرکز هسته‌ای نطنز خبر داده بود؛ اما با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به نظر می‌رسد که مرکز افتتاح‌شده جدید همچنان بر روی زمین قرار دارد.