جنسیت‌زدایی نیروی هوایی استرالیا از اصطلاحات نظامی

واژه جنسیت‌خنثای «هوانورد» جانشین اصطلاح قدیمی «هوامرد» شد

نیروی هوایی می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۵ درصد نیروهای خود را از میان زنان استخدام کند - SAEED KHAN / AFP

از این به بعد به جای «هوامرد» واژه «هوانورد» برای اشاره به کارکنان نیروی هوایی استرالیا به کار خواهد رفت. کنشگران حقوق جنسیتی از این تغییر استقبال کرده‌اند.

روز پنجشنبه نیروی هوایی سلطنتی استرالیا (راف) اعلام کرد که این حرکت در تأیید تکثری انجام شده که در بدنه نیروی هوایی ایجاد شده است.

ارتشبد مل هاپفلد، فرمانده کل نیروی هوایی استرالیا، به رسانه‌ها گفت: «همه ما هوانوردیم. در هر نقش و مسئولیتی، پیش و بیش از هرچیز هوانوردیم.»

راف در سالروز تأسیس خود تصمیم گرفته است سرانجام اطلاق واژه جنسیت‌زده «هوامرد» به کارکنانش را ممنوع کند. ارتشبد هاپفلد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از میان تمام کارهایی که برای توسعه فرهنگ نیروی هوایی انجام داده‌ایم، دشوارترینش ارائه توصیف کاملی از هویت‌مان بوده است.»

او افزود «خوب می‌دانیم که هستیم و چه می‌کنیم، اما هرگز نتوانسته‌ایم به خوبی هویت‌مان را تعریف کنیم. ما همه هوانوردیم.»

این امر نشانگر تغییر موضع قبلی نیروی هوایی است.

در مقاله‌ای که شاخه تاریخ و میراث راف در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، بخشی هم به تعریف «هوامرد» اختصاص داشت. در آن مقاله آمده بود: «در حال حاضر توافق شده که واژه‌های «هوامرد» و «هوامردان» مختص جنسیت خاصی نیست و به همه کارکنان نظامی نیروی هوایی اطلاق می‌شود.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، در آن مقاله پذیرفته شده بود که «با توجه به معیارهای نوین، استفاده از واژه‌های «هوامرد» و «هوامردان» روز به روز بیشتر زیر سؤال می‌رود»، و توضیح داده شده بود با توجه به حجم مطالب منتشر شده توسط راف، «در قاب تاریخی، این واژه‌‌ها نمودهای درستی از زبان و ادبیاتِ به‌کار گرفته شده از سوی  نیروی دریایی در طول قرن اخیر هستند.»

به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، زنان تازه در سال ۱۹۸۷ اجازه یافتند به عنوان خلبان راف استخدام شوند. ستوان رابین ویلیامز و افسر کَدِت دبورا هیکز، اولین خلبانانی بودند که «در ژوئن ۱۹۸۸ با هم از دوره خلبانی فارغ‌التحصیل شدند.»

راف قصد داشته است تا سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۵ درصد نیروهای خود را از میان زنان استخدام کند که به ادعای خودش، ماه گذشته، یعنی «دو سال پیش از موعد برنامه‌ریزی‌شده» به آن هدف رسیده است.

روز اول آوریل ۲۰۲۱، شاهزاده ویلیامز در پیامی صدمین سالروز تأسیس این نیرو را صمیمانه به اعضای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا (راف) تبریک گفت.

بر اساس گزارشی که سال ۲۰۱۹ منتشر شد، زنان ۲۲.۹ درصد از کارکنان این نیرو را تشکیل می‌دادند که ۳۸ درصد آنان خلبان آموزش‌دیده و دائمی نیروی هوایی بودند. به گزارش رسانه‌های آن کشور، ۱۲۶ نفر از این زنان هم دانشجویان افسری نیروی هوایی و مشغول آموزش دیدن بودند.

در سال‌های اخیر در ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا پویش‌هایی برای تغییر واژگان مورد استفاده در نیروهای دفاعی به راه افتاده است. کنشگران گفته‌اند واژه‌هایی مانند «هوامرد»، «مردنشین» و «دریامرد» (airmen, manned, seamen) همه افراد را شامل نمی‌شود و ممکن است مانع از پیوستن زنان به این ردیف‌های شغلی شود، زیرا این حس را القا می‌کند که در حیطه مشاغل مردانه‌ قرار دارند.

این تغییر در نامگذاری، روز ۳۱ مارس در حضور جمع کثیری از هوانوردان در مراسم شام صدمین سالروز تأسیس راف اعلام شد. آقای هاپفلد هم‌چنین گفت راف می‌خواهد در مسیری که پیش می‌رود، «به هویت قوام‌یافته‌تری دست یابد.»

© The Independent

بیشتر از جهان