وقوع حادثه جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز؛ نماینده مجلس: خرابکاری است

حادثه‌ در بخشی از شبکه برق این تاسیسات، تنها یک روز پس از اعلام خبر راه‌اندازی بخش جدید مونتاژ سانتریفیوژها رخ داده است

«مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» در نطنز که سال گذشته منفجر شده بود، از روز شنبه دوباره آغاز به کار کرد- تصویر از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از وقوع «حادثه‌ای» در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در بامداد یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، خبر داد. 

کمالوندی روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است».

به گفته او، علت حادثه در دست بررسی است.

ساعتی پس از انتشار این خبر، مالک شریعتی نیاسر،‌ نماینده تهران در مجلس، در توییتی نوشت که این حادثه «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است»؛ اما او نیز توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

 

وقوع حادثه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز درحالی صورت گرفته است که یک روز پیش، اعلام شد هم‌زمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران (۲۰ فروردین‌ماه)، «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» در نطنز دوباره آغاز به کار کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز شنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، از راه دور و از طریق ویدیو کنفرانس، دستور افتتاح آن را صادر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساختمان «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» که در محوطه باز تأسیسات نطنز قرار داشت، تیرماه ۱۳۹۹ درپی یک انفجار تخریب شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دلیل این انفجار را خرابکاری اعلام کرده‌اند، اما تاکنون گزارشی دقیق از چگونگی این رویداد منتشر نشده است. خبرگزاری رویترز چند روز بعد از انفجار، به نقل از سه مقام ایرانی، آن را ناشی از یک «حمله سایبری» اعلام کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز شنبه‌شب در گفت‌وگویی تلویزیونی در این زمینه، گفت: «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی که جبران‌کننده سالن از دست رفته است را به‌صورت موقت برپا کردیم. الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم.»

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در دی‌ماه ۱۳۹۹، با بررسی تصویرهای ماهواره‌ای که از محدوده تأسیسات غنی‌سازی نطنز تهیه شده بود، از پیشرفت ساخت‌وساز تأسیسات زیرزمینی جدید ایران برای تولید سانتریفیوژ در دل کوهی در نزدیکی مرکز هسته‌ای نطنز خبر داده بود؛ اما با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به نظر می‌رسد که مرکز افتتاح‌شده جدید همچنان بر روی زمین قرار دارد.