بیانیه ۳۳۷ نویسنده و شاعر برای آزادی بکتاش آبتین

با توجه به کمبود امکانات بهداشتی، وضعیت زندانیان در شرایط کرونا نگران‌کننده است

به مرخصی فرستادن زندانیان، کمترین اقدامی  است که در راستای صیانت از جان آنها می توان انجام داد - عکس از شبکه اجتماعی

۳۳۷ تن از نویسندگان، شاعران و اهالی مستقل قلم و فرهنگ طی بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع ویروس کرونا در زندان اوین و ابتلای بکتاش آبتین به این بیماری، خواستار آزادی او، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند شدند.

در متن منتشر شده آمده است که در این شرایط وخیم، به مرخصی فرستادن زندانیان سیاسی و عقیدتی، خصوصاً نویسندگان در بند، کمترین اقدامی است که در راستای صیانت از جان این افراد می‌توان انجام داد.

پیش‌تر هرانا گزارش داد بود که بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه تن از اعضای کانون نویسندگان روز شنبه پنج مهر سال گذشته و پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت شدند و به زندان اوین منتقل شدند.

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هر یک به شش سال حبس تعزیری و کیوان باژن به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

با ادامه فشار بر بکتاش آبتین، طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری و همسر امیرسالار داودی، ۲۸ اسفندماه، در حساب توییتر خود نوشت که بکتاش آبتین و امیرسالار داودی، دو زندانی سیاسی محبوس در اوین، در اعتراض به جابه‌جایی‌های متعدد زندانیان سیاسی، اعتصاب غذا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، و امیرسالار داودی، وکیل دادگستری، در اطلاعیه‌ای که درمورد اعتصاب‌غذایشان منتشر کردند، آورده‌اند که انتقال زندانیان از بندی به بند دیگر یا از زندانی به زندان دیگر هرگاه «با انگیزه تنبیه و آزار زندانی» باشد، «معنایی جز نقض آشکار و مستقیم حقوق شهروندی و انسانی فرد زندانی» ندارد.

آن‌ها در اطلاعیه خود، انتقال زندانیان «با این سبک و منظور» را از شگردهای رایج در زندان‌های ایران دانسته‌اند که «به‌ویژه با شدتی بیشتر درباره زندانیان سیاسی» اعمال شده و می‌شود.

پیش‌ازاین، بنیاد برومند در مورد وضعیت بد زندانیان در دوران کرونا گزارشی منتشر کرده بود. در آن گزارش آمده است:«در مردادماه سال گذشته کرونا در زندان‌های پر ازدحام، فرسوده و غیربهداشتی به‌سرعت شیوع پیدا کرد. ایران منابع مالی و امکانات مورد نیاز این زندان‌ها را تأمین نکرده است. زندانیان حتی صابون تولید محلی و مواد ضدعفونی‌کننده هم در اختیار ندارند.»