شاهزاده فیلیپ تعلق خاطری به محل تولدش یونان نداشت

شاهزاده ۱۸ ماهه با یک کشتی نیروی دریایی بریتانیا در گهواره‌ای که از یک جعبه پرتقال ساخته شده بود، یونان را ترک کرد

شاهزاده فیلیپ که امروز صبح در سن ۹۹ سالگی درگذشت، فرزند شاهزاده‌ای یونانی بود و در جزیره زیبای کورفو در یونان متولد شد.

شاهزاده فیلیپ، کوچکترین فرزند از پنج فرزند شاهزاده اندرو از یونان و دانمارک و شاهدخت آلیس از باتنبرگ، در ۱۰ ژوئن ۱۹۲۱ در کاخ مون رپوس متولد شد.

فیلیپ در بدو تولد و در سلسله‌ مراتب جانشینی تاج‌و‌تخت یونان، ششم بود، زیرا پدرش شاهزاده اندرو، ولیعهد جورج اول، پادشاه یونان، بود.

پادشاه جورج در واقع یک شاهزاده دانمارکی بود که به شاهزاده ویلهلم دانمارک معروف بود و در سال ۱۸۶۳ به دنبال پیمان امضا شده بین بریتانیا، فرانسه و روسیه به تخت پادشاهی یونان نشسته بود.

پادشاه یونان بعدا در سال ۱۹۱۳ ترور شد و کنستانتین، عموی فیلیپ، سلطنت را به دست گرفت؛ با این حال، در زمان شکست یونان در جنگ بین یونان و ترکیه در فاصله سال‌های ۱۹۱۹تا ۱۹۲۲، پادشاه کنستانتین اول مجبور به کناره‌گیری شد و از کشور فرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده پدر فلیپ نیز مجبور شدند این کشور را ترک کنند و در دسامبر ۱۹۲۲ هنگامی که پدرش، شاهزاده اندرو به اتهام خیانت زندانی و به اعدام محکوم شد، به پاریس فرار کردند.

این شاهزاده ۱۸ ماهه با یک کشتی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در یک گهواره موقت که از یک جعبه پرتقال ساخته شده بود، یونان را ترک کرد.

عنوان رسمی شاهزاده فیلیپ، شاهزاده فیلیپ یونان و دانمارک بود. او در سال ۱۹۴۷ پیش از ازدواج با ملکه که آن زمان شاهدخت الیزابت بود، رسما تبعه بریتانیا شد و عنوان سلطنتی یونانی خود را واگذار کرد.

فیلیپ نام خانوادگی جدید مونبتاتن را برای خود برگزید که نسخه انگلیسی‌ شده‌ای از نام خانوادگی مادرش «باتنبرگ» بود.

این شاهزاده با پادشاهان پروس، خاندان سلطنتی رومانف‌ در روسیه، هم نسبت خانوادگی داشت و مانند ملکه، نوه نوه (ندیده) ملکه ویکتوریا بود.

شاهزاده فیلیپ اگرچه در یونان متولد شد و خویشاوند پادشاهان یونان بود، اما به نظر می‌رسد كه احساس دلبستگی زیادی به این كشور نداشت. وی یک بار اظهار داشت: «من مطمئنا هرگز نسبت به یونان احساس نوستالژی نكرده‌ام. با ترور پدربزرگم و محکومیت پدرم به اعدام، نسبت به مرتکبان آن احساس چندانی برای من باقی نمی‌ماند.»

دوک ادینبورو بیش  از هفت دهه از عمر خود را صرف حمایت از همسرش به عنوان ملکه بریتانیا کرد تا این که در سال ۲۰۱۷، از زندگی عمومی کناره‌ گرفت.

کاخ باکینگهام، صبح جمعه، با انتشار بیانیه‌ای مرگ وی را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «با اندوه عمیق، والاحضرت ملکه مرگ شوهر محبوب خود، والاحضرت شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورو، را به اطلاع می‌رسانند. والاحضرت امروز صبح در آرامش  در قلعه وینزر درگذشت. خانواده سلطنتی در سوگ از دست دادن او با مردم سراسر جهان همراه می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی