واکنش‌ها به درگذشت شاهزاده فیلیپ همسر ملکه بریتانیا

«او پیشینه‌ای ممتاز در ارتش داشت و در بسیاری از فعالیت‌های ابتکاری در حوزه خدمات اجتماعی در صف اول بود»

شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو و همسر الیزابت دوم ملکه بریتانیا-JOHN STILLWELL / POOL / AFP

به دنبال اعلام خبر درگذشت شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرو و همسر الیزابت دوم ملکه بریتانیا در روز جمعه، بسیاری از سران فعلی و سابق کشورهای مختلف جهان واکنش نشان دادند، که گزیده‌ای از پیام‌های آنها را در زیر می‌خوانیم:

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا

ما به یاد دوک هستیم ... بیش از همه حمایت استوار او از والاحضرت ملکه، نه فقط به عنوان همسر ملکه، در کنار او، هر یک روز از سلطنت، که به عنوان شوهر، با قدرت بیش از ۷۰ سال (کنار او) ماند ... مانند یک ارابه‌ران ماهر، او بود که به راهنمایی و هدایت خانواده سلطنتی و پادشاهی کمک کرد، به‌طوری که به عنوان نهادی بی‌چون و چرا مهم در تعادل و شادی حیات ملی ما باقی ماند.

جاستین ولبی، اسقف اعظم کلیسای کانتربری

در مراسمی که او را ملاقات کردم، همواره مبهوت لذت آشکار او از زندگی، ذهن پرسشگر و توانایی او در ارتباط با مردم با هر پیشینه و از هر قشری بودم. او استاد آن بود که به مردم حس راحتی دهد و کاری کند که احساس کنند خاص هستند.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند

من مراتب تسلیت شخصی و عمیق خود و تمامی اعضای دولت و مردم اسکاتلند را به والاحضرت ملکه و خانواده او ابلاغ می‌دارم.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند

او پیشینه‌ای ممتاز در ارتش داشت و در بسیاری از فعالیت‌های ابتکاری در حوزه خدمات اجتماعی در صف اول بود. با آرزوی آرامش برای روح او.

جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا

در طول عمر طولانی و چشمگیرش، او خود را وقف مسائل ارزشمند و دیگران کرد. او بریتانیا را با کرامت به تصویر کشید و توان و حمایت بی‌کرانی را صرف پادشاهی کرد.

تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا

او طبیعتا بیشتر به عنوان یک حامی ثابت‌قدم و قابل‌توجه ملکه در طول سال‌ها شناخته خواهد شد. با این حال، همچنین باید از او به عنوان یک مرد با بصیرت، با عزم و با شهامت یاد کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر بریتانیا

شاهزاده فیلیپ مردی بود با نیت والا و اعتقاد راسخ، که با حس مسئولیت در برابر دیگران برانگیخته می‌شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

شاهزاده فیلیپ یک خدمتگزار تمام و کامل مردم بود و فقدان حضور او در اسرائیل و سراسر جهان بسیار حس خواهد شد.

سلطان عمان، امیر بحرین، پادشاه نروژ، و شمار دیگری از سران کشورهای جهان و مقام‌های ارشد کنونی و سابق نیز در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت شاهزاده فیلیپ را به ملکه، خانواده سلطنتی و مردم بریتانیا تسلیت گفته‌اند.

بیشتر از جهان