هشدار مقام اسرائیلی: کاهش فشار مواضع ایران را معتدل نمی‌کند

اسرائیل از مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی ناخشنود است

 اعلام نتیجه مذاکرات برجام میان ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ - CARLOS BARRIA / POOL / AFP

یک مقام ارشد اسرائیلی در واکنش به اعلام اخیر وزارت خارجه آمریکا در مورد آمادگی دولت جو بایدن برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام که علیه ایران اعمال شده است، هشدار داد که کاهش فشار بر جمهوری اسلامی باعث معتدل شدن مواضع آن نخواهد شد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه در واشنگتن گفت، «ایالات متحده آماده است گام‌های لازم برای بازگشت به پیروی (از برجام) را بردارد، از حمله از طریق برچیدن تحریم‌هایی که ناسازگار با برجام هستند.»

روزنامه جروزلم پست روز پنجشنبه از قول یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت: «یکی از مشکلات ما با موضع آمریکا این است که اگر از مردم در منطقه بپرسید، (می‌گویند) ایرانی‌ها تنها وقتی مواضع خود را معتدل می‌کنند که فشار مداوم و قاطعانه‌ روی آنها باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده این مقام که هویت او در گزارش مشخص نشده است، اگر فشار کمتری روی ایرانی‌ها باشد، آنها با طولانی‌تر شدن برجام موافقت نخواهند کرد. دولت جدید آمریکا گفته است که قصد دارد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد تا آن را محکم‌تر و طولانی مدت‌تر کند.

به گفته مقام اسرائیلی، «ایرانی‌ها خواهان این نخواهند بود، زیرا توافق فعلی برای آنها عالی است. اگر شما فقط برای بازگشت به توافق از فشار کم کنید، به توافق جدید دست نخواهید یافت. چرا آنها با چیزی موافقت کنند که به صورت جدی آنها را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد؟»

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو برخی تحریم ها به توافق رسیدند؛ توافقی که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند.

ایران در واکنش، به تدریج تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت و رییس جمهوری جدید آمریکا که اعلام کرده است قصد دارد به توافق بازگردد، بازگشت تهران پیروی کامل از تعهداتش در برجام را شرط بازگشت واشینگتن به توافق دانسته است؛ شرطی که تهران آن را رد کرده است.

اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه، که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران موجب نزدیکی آنها به یکدیگر شده است، پیشتر نیز با برجام موافق نبودند و پس از ابراز تمایل آمریکا به مذاکره برای بازگشت دو طرف به تعهدات خود، خواستار حضور در مذاکرات مربوطه شده‌اند.