شکست سکوت خانواده عماد شرقی در آستانه سومین سالگرد حبس او در ایران

عماد شرقی، شهروند ایرانی آمریکایی پس از آزادی به قید وثیقه، دوباره زندانی شد

 عماد شرقی و همسرش بهاره - عکس از رسانه های اجتماعی

نزدیک به سه سال از بازداشت عماد شرقی در ایران می‌گذرد و با وجود آزادی، این شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار دوباره به زندان افتاده و خانواده او به این نتیجه رسیده‌اند که شاید صحبت کردن در این باره با رسانه‌ها به آنها کمک کند.

رادیو ملی آمریکا، ان پی آر، روز پنجشنبه در گزارشی که در برنامه «نسخه صبح» پخش شد گفت، بهاره شرقی همسر عماد شرقی، دو هفته دیگر با یک سالگرد ویژه روبرو می‌شود، سومین سالی که همسرش در ایران گیر افتاده است.

این گزارش با اشاره به این که عماد شرقی ۲۳ آوریل ۲۰۱۸ در ایران بازداشت و در نهایت به قید وثیقه آزاد شد، می‌گوید با این حال مسئولان اجازه خروج از کشور را به او نداده‌اند و حتی مدتی بعد او را به زندان اوین بازگرداندند.

به گفته استیو اینسکیپ، مجری برنامه و تهیه‌کننده گزارش، حالا خانواده این ایرانی-آمریکایی ۵۶ ساله با این امید که صحبت کردن با رسانه‌ها درباره پرونده شاید برای آنها کمک کننده باشد، تصمیم گرفته‌اند سکوت خود را بشکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهاره، همسر عماد که با دو دخترشان در شهر واشینگتن پایتخت ایالات متحده زندگی می‌کند، می‌گوید او و همسرش هر دو در ایران متولد شده‌اند و هر دو وقتی جوان بودند به ایالات متحده مهاجرت کردند و بعد شهروند آن شدند.

او در ادامه به ان پی آر گفت، با این حال ارتباط خود را با خانواده در کشورمان حفظ کرده و وقتی بچه‌ها چند سال پیش تحصیلات خود را در دانشگاه آغاز کردند، تصمیم گرفتند از فرصت استفاده کرده و در تهران زندگی کنند.

بهاره شرقی اصرار دارد که تا قبل از شب دستگیری عماد که از خواب بیدار شد و دید شانزده هفده مرد و زن غریبه در داخل خانه هستند، هیچ نشانه‌ای از این که همسرش مشکلی با مسئولان جمهوری اسلامی دارد وجود نداشت.

به گفته او، عماد در ماه فوریه اجازه پیدا کرد از زندان اوین تلفن بزند و به او گفت در دادگاهی که شخصا در آن حضور نداشته محکوم و به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

«آنچه اخیرا من سعی کردم انجام بدهم این است که بگذارم بفهمد ما داریم کارهایی انجام می‌دهیم و آدم‌های بالایی هم دارند کارهای می‌کنند و "تو فراموش نشده‌ای."»

باشگاه خبرنگاران جوان ۲۵ دی‌ماه گزارش داده بود عماد شرقی «به اتهام جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی به ۱۰ سال حبس محکوم و با قرار وثیقه آزاد شده بود، که قبل از برگزاری دادگاه تجدید نظر قصد فرار داشت.»

عماد شرقی یکی از شهروندان آمریکایی و ایرانی‌های دوتابعیتی است که در ایران به اتهام‌های مرتبط با جاسوسی با امنیت ملی بازداشت و زندانی شده است.

آمریکا و متحدان آن این اتهامات را بی‌پایه دانسته و این بازداشت‌ها را گروگانگیری می‌خوانند که با هدف اعمال فشار بر غرب در مذاکرات انجام می‌شود.