کره شمالی همچنان اصرار دارد عاری از کرونا است

با توجه به وضعیت بد زیرساخت‌ مراقبت‌های بهداشتی، در درستی ادعای صفر بودن میزان ابتلا به کرونا در این کشور تردید وجود دارد

کره‌شمالی، شماری از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات را برای جلوگیری از کووید-۱۹ انجام داده است - STR / KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی گفته است هنوز موردی از ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور دیده نشده است. کارشناسان بارها در صحت این ادعا تردید کرده‌اند.

ادوین سالوادور، نماینده سازمان جهانی بهداشت، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: کره شمالی می‌گوید از آغاز همه‌گیری کرونا تا اول ماه آوریل، ۲۳ هزار و ۱۲۱ نفر را آزمایش کرده است و نتایج آزمایش‌همگی منفی بوده است.

مقامات رسمی پیونگ‌یانگ می‌گویند در مورد تعداد افرادی هم که به‌خاطر داشتن علائم مشکوک در قرنطینه قرار می‌گیرند، دیگر به سازمان جهانی بهداشت گزارش نمی‌دهند.

کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد امسال در المپیک توکیو نیز به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ شرکت نخواهد کرد. کمیته ملی کره شمالی اعلام کرد این تصمیم را گرفته است تا از ورزشکاران در برابر «بحران بهداشتی ناشی از کووید-۱۹ »حفاظت کند.

با توجه به وضعیت بد زیرساخت‌ مراقبت‌های بهداشت عمومی در کره‌شمالی، کارشناسان و ناظران تردید دارند که ادعای صفر بودن میزان ابتلا به کرونا در این کشور صحت داشته باشد و برخی کره‌شمالی را به پنهان‌کاری در اعلام آمار مبتلایان و دروغ‌پردازی در مورد شیوع کرونا متهم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سئو جائه-پیونگ، دبیرکل انجمن فراریان کره‌شمالی که مقر آن در سئول است، سال گذشته در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته بود:« اینکه می‌گویند هیچ موردی از ابتلا وجود ندارد، دروغ رسوایی بیش نیست.»

او گفت طبق شنیده‌هایش از رابطی که در کره شمالی دارد، مارس سال گذشته تمامی افراد یک خانواده در اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

کره‌شمالی شماری از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات را برای جلوگیری از کووید-۱۹ انجام داده است؛ به‌طوری که در ژانویه پارسال مرزها را بست و از ورود گردشگران خارجی جلوگیری کرد تا نگذارد کرونا که در آن هنگام در حال شیوع پیدا کردن در چین بود وارد این کشور شود.

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، هم در مورد تبعات جدی جلوگیری نکردن از شیوع کرونا در این کشور به مقامات بلندپایه هشدار داده بود. به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، کره شمالی سامانه بهداشت عمومی ندارد که بتواند با شیوع کرونا مقابله کند. به گزارش این شبکه، ضعف در مراقبت‌های بهداشتی، کمبود مواد غذایی و سوء‌تغذیه سبب شده است شمار زیادی از مردم کره‌شمالی آسیب‌پذیر شوند.

حتی بنا به گزارش‌هایی که منتشر شده است مقامات کره شمالی برای جلوگیری از ورود ویروس به این کشور حکم تیر هم صادر کرده‌اند.

گروه‌های هوادار حقوق بشر می‌گویند این کشور برای آنکه جلو شیوع کووید ۱۹را بگیرد، سرکوب سازمان‌یافته را نیز افزایش داده است. به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، بستن مرزها و سخت‌گیری‌هایی که خیلی فراتر از اقدامات حفاظتی لازم برای بهداشت عمومی و مقابله با کووید۱۹ است، جدافتادگی کره‌شمالی را بیش از همیشه کرده است.

طبق برنامه کوواکس سازمان ملل، قرار است کره شمالی در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تحویل بگیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان