حزب‌الله لبنان احتمالا در روسیه دفتر نمایندگی افتتاح می‌کند

هیاتی از حزب‌الله ماه گذشته از روسیه دیدار کرده بود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه (سمت راست) و محمد رعد در مسکو-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

حزب‌الله لبنان به فکر گشایش یک دفتر نمایندگی در مسکو، پایتخت روسیه، است. روزنامه «الاخبارِ» که نزدیک به این گروه شبه‌نظامی محسوب می‌شود این خبر را منتشر کرد. «پرس تی‌وی»،‌ تلویزیون انگلیسی‌زبان حکومت ایران، هم این خبر را به نقل از همین روزنامه لبنانی گزارش کرد.

این در پی آن است که ماه گذشته هیاتی از حزب‌الله عازم روسیه شد و با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار کرد.

روسیه و حزب‌الله به همراه حکومت ایران از متحدین نزدیک در جنگ داخلی سوریه بوده‌اند و از حکومت بشار اسد در این کشور دفاع کرده‌اند.

هیات حزب‌الله به ریاست محمد رعد، نماینده و رئیس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در مجلس لبنان، ماه گذشته به مسکو رفت و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار کرد. آخرین سفر آقای رعد به مسکو در اکتبر ۲۰۱۱ به دعوت مجلس روسیه بود و اولین سفر رسمی حزب‌الله به این کشور محسوب می‌شد. در سال ۲۰۱۳ رعد میزبان هیات روسی بود که به ریاست میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین، به بیروت سفر کرد.

سفر اخیر سه روزه بود و از ۱۴ مارس آغاز شد. در طرف حزب‌الله علاوه بر آقای رعد، عمار الموسوی، رئیس روابط خارجه حزب‌الله و دستیار او، احمد مهنا، نیز حضور داشتند.

روزنامه «الاخبار» نوشت: «روس‌ها حزب‌الله را نه به عنوان سازمانی لبنانی که به عنوان حزبی که در بسیاری کشورهای منطقه حضور دارد می‌بینند.»

به گزارش این روزنامه، در سفر اخیر رعد به مسکو، علاوه بر لبنان، اوضاع یمن، عراق، سوریه، فلسطین، اسرائیل و سایر کشورها مورد بحث قرار گرفته و دو طرف بر «لزوم تقویت ارتباطات دوجانبه و استفاده از مجاری مستقیم ارتباطی بین حزب‌الله و مسکو» تاکید کرده‌اند و در ضمن «امکان گشایش دفتر نمایندگی حزب‌الله در پایتخت روسیه» نیز مطرح شده است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران گفته‌اند سفر رعد به مسکو با درخواست دولت روسیه صورت گرفته است.

حزب‌الله لبنان در دهه ۱۹۸۰ به ابتکار جمهوری اسلامی تشکیل شد و هنوز نیز کنترل آن تا حدود زیادی در کنترل سپاه پاسداران و حکومت ایران است.

مسکو دو روز پس از هیات حزب‌الله، میزبان هیاتی اسرائیلی به ریاست وزیر خارجه این کشور، گابی اشکنازی، بود. در همان روزِ دیدار رعد با لاوروف، دو معاون وزیر خارجه روسیه (اولگ سیرومولوتوف و سرگئی ریابکوف) با معاون مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل (جاشوآ زارکا) نیز دیدار کردند. آقای سیرومولوتوف،‌ رئیس سابق دستگاه ضداطلاعات سازمان امنیت فدرال روسیه (جانشین ک‌گ‌ب) است و مقام نظامی ژنرال دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه و اسرائیل روابط نزدیک امنیتی و دیپلماتیک دارند و پوتین بخصوص روابط نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برقرار کرده است. پوتین با اشاره به جمعیت قابل توجه شهروندان روس‌زبان در اسرائیل گفته این کشور را جزئی از جهان روس‌زبان می‌داند. همین نزدیکی باعث شده در جریان جنگ داخلی سوریه، روسیه به اسرائیل اجازه دهد صدها بار به نیروهای ایران حمله کند و اجازه نزدیک شدن آن‌ها به مرز اسرائیل و بلندی‌های جولان را ندهد.

روابط همزمان روسیه با اسرائیل و ایران اما باعث جنجال‌هایی هم شده است. مثلا در ماه دسامبر، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اسرائیل، در گفتگویی گفت نقش اسرائیل در ایجاد عدم ثبات در منطقه بیش از ایران است. این گفته در رسانه‌های نزدیک به حکومت روسیه همچون «آر تی» نیز وسیعا منعکس شد. ویکتوروف در آن گفتگو صحبت‌های مثبتی در مورد حزب‌الله هم انجام داده بود. منتقدین این صحبت‌ها در روسیه به نقش حزب‌الله در ربایش و قتل دیپلمات‌های اتحاد شوروی اشاره کردند. مدافعین آن به همکاری‌های روسیه و حزب‌الله در سوریه و در عملیاتی مثل نبرد حلب اشاره کردند. در برخی عملیات‌های آن نبرد در سال ۲۰۱۶، نیروهای روسیه برای رد گم کردن در ظاهرِ نیروهای حزب‌الله وارد عمل شدند و نیروهای حزب‌الله نیز اجازه یافتند از پرچم روسیه استفاده کنند تا اسرائیل به آن‌ها حمله نکند.

ست فرنتزمن، ستون‌نویس روزنامه «اورشلیم پستِ» اسرائیل، با واکنش به خبر گشایش احتمالی دفتر حزب‌الله در مسکو گفت انتشار این خبر در وضعیت کنونی شاید برای همزمان شدنش با سفر جواد ظریف، وزیر خارجه، به کشورهای آسیای مرکزی و سفر اسماعیل قاآنی، رئیس نیروی قدسِ سپاه پاسداران، به عراق بوده باشد.

فرنتزمن افزود:‌ «معلوم نیست مسکو بتواند نقش مثبتی در جهت کاهش تنش‌ها با حزب‌الله ایفا کند و یا این‌که این گروه تروریستی با باور به این‌که روسیه به آن مشروعیت بخشیده است به جسارتی بیشتر برسد.»

چند هفته پیش، خبرهایی از نگرانی حزب‌الله نسبت به مقاصد روسیه در سوریه منتشر شده بود. روزنامه «اسرائیل هایوم» گزارش کرده بود که حزب‌الله نگران است که مسکو برخی نیروهای اپوزیسیون سوری را در قدرت شریک کند.

این روزنامه اسرائیلی نوشت: «حزب‌الله در ضمن نگران است که ایران از سوریه خارج شود. این نگرانی ظاهرا بر مبنای شایعات اخیر رسانه‌های عربی در مورد دیدار بین مقامات ارشد روسیه و مناف طلاس، چهره اپوزیسیون سوریه که متحد ترکیه محسوب می شود است و همچنین ملاحظات روسیه درباره ادامه حضور ایران در سوریه که باعث شده این کشور به یکی از اقمار ایران بدل شود.»

روزنامه «عرب ویکلیِ» لندن ماه گذشته گفته بود اسرائیل از طریق مسکو به حزب‌الله هشدار داده است. این هفته‌نامه به نقل از «منابع دیپلماتیک غربی» خبر داده بود که مقامات روسی‌ در طول سفر هیات‌حزب‌الله به مسکو به آن‌ها این پیغام اسرائیلی‌ها را رسانده‌اند که تل‌آویو تحرکات حزب‌الله در جنوب لبنان و نزدیکی مرز اسرائیل را تحمل نمی‌کند.

لبنان همچنان در بحران بزرگ اقتصادی و اجتماعی به سر می‌برد. به گزارش رویترز، میشل عون،‌ رئیس‌جمهور این کشور که متحد سیاسی حزب‌الله محسوب می‌شود، روز چهارشنبه گفت بانک مرکزی مسئول سقوط مالی کشور و جلوگیری از انجام بازرسی‌های لازم برای دریافت کمک خارجی است. آقای عون در این سخنرانی بانک‌های لبنان را متهم کرد که پس‌اندازهای مردم را  به باد داده‌اند و گفت ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی این کشور، به ۷۳ از ۱۳۳ سوالی که شرکت مشاوره «آلوارز و مارسال» از او پرسیده است پاسخ نداده است. آقای سلامه هنوز به این حملات عون پاسخ نداده است.

بن‌بست سیاسی لبنان از انفجار بزرگ ماه اوت سال گذشته در بیروت شدت یافته است. سعد حریری در ماه اکتبر مسئول تشکیل دولت شد اما با گذشت چندین ماه هنوز موفق به رسیدن به توافق با عون بر سر ترکیب کابینه نشده است. پافشاری حزب‌الله برای در دست داشتن برخی سمت‌های کلیدی مثل وزارت کشور از جمله عوامل اصلی این بن‌بست دانسته می‌شود.