حزب‌الله لبنان در مسکو چه می‌کند؟

لبنان در وخیم‌ترین وضعیت اقتصادی به سر می‌برد و در بن‌بست سیاسی بر سر تشکیل کابینه جدید قرار دارد

هیئتی از نمایندگان حزب‌الله لبنان به ریاست محمد رعد (چپ) ملاقات با سرگئی لاوروف (راست)، وزیر خارجه روسیه- Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

خبرگزاری روسی تاس از ملاقات میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با هیئتی از نمایندگان حزب‌الله لبنان خبر داد که به ریاست محمد رعد، نماینده مجلس و از جناح نزدیک به حزب‌الله لبنان به مسکو سفر کرده‌اند.

هیئت چهارنفره حزب‌الله لبنان، در حالی به مسکو رفته که لبنان در وخیم‌ترین وضعیت اقتصادی به سر می‌برد و در بن‌بست سیاسی بر سر تشکیل کابینه جدید قرار گرفته است.

وزارت خارجه روسیه بدون اشاره به جزئیات، دیدار محمد رعد با سرگئلی لاوروف را تایید کرد.

شبکه خبری المنار متعلق به حزب‌الله لبنان، دیدار آنان را «دوستانه» توصیف کرد و گفت که طرفین درباره وضعیت لبنان و نحوه «تقویت ثبات در لبنان و سوریه و پیروزی‌های به دست آمده در مقابل تروریست‌ها» گفت‌ و گو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه المیادین در لبنان نیز گفت که محمد رعد، در راس هیئتی از حزب‌الله، به دعوت آقای لاوروف به مسکو سفر کرد و به نقل از آقای رعد گفت:‌ «ما بر لزوم تسریع تشکیل دولت مبتنی بر اراده مردم در لبنان تأکید کردیم.»

آقای رعد همچنین گفت که دیدگاه دو طرف «بسیار نزدیک»‌ بود. او به المیادین گفت که روسیه برای تقویت امنیت و ایجاد فضای مناسب برای بازگشت آوارگان به سوریه، با تمامی طرف‌ها رایزنی می‌کند.

محمد رعد پیشتر در اکتبر ۲۰۱۱ و طی اولین دیدار رسمی هیئت حزب‌الله به روسیه، به مسکو سفر کرده بود. در آن سفر، هیئت حزب‌الله با اعضای مجلس دومای روسیه، رهبر معنوی مسلمانان این کشور و همچنین مقام‌های وزارت خارجه روسیه ملاقات کرد.

لاوروف هفته گذشته در سفری به خاورمیانه، از امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر دیدن کرد و با سران آن کشورها در باره مسائل خاورمیانه گفتگو کرد.