شاهکار ده میلیون پوندی ترنر به صورت موقت ممنوع الصادرات شد

ترنر یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ بریتانیا است

wikipedia

با امید به اینکه منابع مالی کافی برای خرید یکی از شاهکارهای نقاشی ترنر فراهم و نگه داشتن آن در بریتانیا میسر شود، این اثر هنری به صورت موقت ممنوع الصدور شده است. 

این نقاشی آبرنگ ۱۰ میلیون پوندی با عنوان «ریگی تاریک، دریاچه لوسرن» صحنه‌ای سحرگاهی از کوه‌های سوئیس را تصویر می‌کند و تنها اثر باقی مانده از مجموعه ریگی -- سه نقاشی ترنر از کوهستان‌های ریگی -- است.

به گزارش بی‌بی‌سی در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که این اثر هنری که در سال ۱۸۴۲ خلق شده برای فروش از کشور خارج شود. به گفته ربه‌کا پاو، وزیر هنر، چنین اتفاقی «خسرانی بزرگ برای کل کشور» خواهد بود.

ویلیام ترنر که در سال ۱۷۷۵ در لندن به دنیا آمد یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ نقاشی از منظره است. 

خانم پاو، که از ماه مه در این مقام قرار دارد پس از بررسی پیشنهادات «کمیته بازنگری در صادرات آثار هنری و اشياء دارای ارزش هنری» این تصمیم را اتخاذ کرده است. 

وظیفه این کمیته این است که به دولت در زمینه صادرات اموال هنری مشورت بدهد. از نمونه های این مشورت زمانی است که یک اثر هنری به خریداری خارجی فروخته شده و این کمیته معتقد است باید زمانی داده شود تا خریداران داخلی بتوانند منابع کافی برای خرید آن اثر را جمع آوری کنند و اثر را در بریتانیا نگه دارند. 

به گفته خانم پاو «ترنر یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ بریتانیا است و ریگی تاریک اثری زیبا و پر احساس است که در دوران اوج خلاقیت او کشیده شده است. این اثر اهمیتی ملی دارد و اگر از کشور خارج شود، خسرانی وحشتناک خواهد بود. من امیدوارم با دستور ممنوعیت موقت صدور این اثر منابع کافی برای خرید آن فراهم شود تا ریگی تاریک برای ملت‌مان حفظ شود و بتوان دوباره آن را برای نمایش عموم ارائه کرد».

«ریگی آبی»، دیگر اثر این مجموعه سال ۲۰۰۷ به کشور بازگردانده شد و اکنون در موزه تیت است.

ممنوعیت صدور «ریگی تاریک» تا اول دسامبر اعتبار دارد. اگر اقدامات جدی برای فراهم کردن ۱۰ میلیون پوند مورد نیاز برای خرید این اثر در جریان باشد، ممنوعیت صدور می‌تواند تا اول ژوئن ۲۰۲۰ تمدید شود. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر