ایران پیشنهاد توقف غنی‌سازی در قبال دریافت یک میلیارد دلار از دارایی‌هایش را رد کرد

دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، با توافق بر سر ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی، پایان یافت

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران- ATTA KENARE / AFP

ایران توافق برای آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را رد کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، هرگونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را رد کرد. او که برای شرکت در نشست مربوط به برجام در وین به سرمی‌برد، روز نخست مذاکرات برجامی را سازنده عنوان کرده بود. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران همچنین خبر داده بود که مذاکره‌کنندگان در وین خواهند ماند تا روز جمعه جلسه دیگری در خصوص برجام داشته باشند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه در گفتگو با پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، صحبت درباره اظهارات برخی مقامات اروپایی برای انجام مذاکره درباره توانمندی موشکی یا حضور ایران در منطقه را رد کرده و گفته است: «طرف‌های اروپایی دریافته‌اند که ایران به هیچ عنوان حتی درباره برجام هم حاضر به هیچ‌گونه مذاکره‌ای نیست، چه برسد به موضوعاتی فراتر از برجام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس عراقچی تاکید کرده که مذاکرات کنونی تنها درخصوص اجرای برجام و روند بازگشت طرفین به تعهدات برجامی است. او گفته: «نه درباره برجام و نه هیچ موضوع تازه‌ای مذاکره نخواهیم داشت.»

روز سه‌شنبه، دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در گراند هتل شهر وین، با توافق بر سر ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی، پایان یافت.

بر اساس توافق صورت گرفته، تاکنون دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام برای انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای تشکیل شده است. مقرر شده است که این نشست‌های کارشناسی به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات موارد مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های نهایی به کمیسیون گزارش شود.

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در نشست کمیسیون، تاکید کرد که رفع تحریم‌های آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کند و به اجرای کامل برجام بازگردد.