کاخ سفید از امکان تعویق خروج سربازان آمریکایی از افغانستان خبر داد

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که خروج تمام نیروهای آمریکایی تا اول ماه مه سخت است

در حال حاضر ۳۵۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر استند-MANDEL NGAN / AFP

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید که خروج سربازان آمریکایی از افغانستان تا اول ماه مه سال جاری، به دلایل تدارکاتی، دشوار خواهد بود. او این موضوع را در نشست خبری روز دوشنبه پنجم آوریل و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، اعلام کرد.

جن ساکی تصریح کرد: «همان گونه که رئیس‌جمهور پیش‌تر گفته بود، خروج کامل نیروها تا اول ماه مه به دلایل تدارکاتی دشوار خواهد بود. او (رئیس‌جمهور) در حال رایزنی داخلی با تیم امنیت ملی، مشاوران و البته شرکا و متحدان خود است.»

بر اساس موافقتنامه دوحه که در سال ۲۰۲۰ میان آمریکا و طالبان امضا شد، آمریکا تعهد کرد که تمامی نیروهایش را تا اول ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

ساکی همچنین افزود: «ما این موضوع را که خروج کامل نیروها در زمان تعیین شده به دلایل تدارکاتی دشوار خواهد بود، به متحدان خود توضیح داده‌ایم؛ اما در مورد این که گام بعدی چیست، می‌خواهم بگویم که (رئيس‌جمهور آمریکا) وقت می‌خواهد تا تصمیم بگیرد.»

جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از این نیز گفته بود خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان تا اول ماه مه دشوار خواهد بود. در مقابل، گروه طالبان هم هشدار داده بودند که اگر تمامی نیروهای خارجی در زمان تعیین‌شده موافقتنامه دوحه، افغانستان را ترک نکنند، حملات خود را از سر خواهند گرفت و خشونت‌ها شدت خواهند یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که طالبان نیز به تعهدات خود در موافقتنامه دوحه پایبند نبوده و آن‌ را بارها نقض کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، کاهش سطح خشونت‌ها و قطع رابطه با القاعده در افغانستان، تعهداتی هستند که طالبان به آن‌ها عمل نکرده‌اند.

موافقتنامه صلح دوحه، ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۰، بین طالبان و آمریکا امضا شده بود.

از سوی دیگر، نشست صلح استانبول قرار است تا چند روز دیگر در ترکیه برگزار شود و سرنوشت جنگ و صلح افغانستان را رقم بزند.

نشست استانبول بخشی از طرح صلح آمریکا برای افغانستان است که به پیشنهاد آمریکا و به رهبری سازمان ملل متحد و همکاری کشورهای منطقه، شانزدهم ماه آوریل در ترکیه برگزار خواهد شد. در این نشست، قرار است نمایندگان دولت افغانستان و تمامی جناح‌های سیاسی و گروه طالبان با هم پشت میز مذاکره بنشینند و از میان حدود ۳۰ طرح پیشنهادی برای برقراری صلح دائمی در افغانستان، بر یک طرح توافق کنند.

اگر این نشست موفقیت‌آمیز باشد، راه خروج نیروهای آمریکایی به صورت مسئولانه هموار خواهد شد.

بیشتر از جهان