غنی در دیدار با بزرگان قومی، عقل و تدبیر را لازمه صلح دایمی خواند

رئیس جمهورافغانستان در دیدار با بزرگان قومی گفت که فرصت بی‌نظیر صلح در کشور فراهم شده است

 غنی در دیدار با بزرگان قومی فرصت پیش‌‌ آمده صلح را بی‌نظیر خوانده است- ارگ

اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان، در نشستی با بزرگان، افراد بانفود و روحانیون استان‌های مختلف کشور گفت که فرصت «بی‌نظیر» برای رسیدن به صلح در کشور فراهم شده است و افغان‌ها به صلح می‌رسند.

او ادامه جنگ و خونریزی در کشور را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد که این فرصت تاریخی در چهار دهه گذشته بی‌سابقه است، چراکه دنیا در کنار افغانستان قرار دارد.

اما رئیس جمهور کشور هشدار داده است که برای رسیدن به صلح دایمی باید با «عقل و تدبیر» پیش رفت.

جامعه جهانی برای نهایی کردن روند صلح افغانستان، نشست صلح استانبول را در ماه جاری میلادی برگزار می‌کند و طرح‌های گوناگونی برای آشتی با طالبان مطرح شده است.

علاوه بر طرح آمریکا که بر ایجاد حکومت انتقالی صلح بنیاد است، اشرف غنی نیز طرح سه‌مرحله‌ای با عنوان «دستیابی به موفقیت نهایی» تهیه کرده است که براساس آن، توافق روی موفقیت نهایی، آتش‌بس، اصول دولت صلح و بازگشت مهاجران و توسعه پیشنهاد شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود شورای عالی مصالحه ملی تا آخر هفته جاری تمام طرح‌های صلح که به بیش از ۳۰ مورد می‌رسد را در چارچوب یک طرح واحد از جانب جمهوری اسلامی افغانستان ارایه کند. طرح آقای غنی نیز به شورای عالی مصالحه ملی که متشکل از رهبران سیاسی کشور است، رسیده است.

براساس بیانیه خبری ارگ، رئيس جمهور افغانستان در نشست بزرگان قومی گفته است: «ادامه جنگ و خونریزی برای ما قابل قبول نیست. ما خواهان صلح عادلانه و پایدار در کشور هستیم و هدف مطلوب ما افغانستان مستقل، مردمسالار و متحد است و باید انقطاع به میان نیاید.»

او تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید ضمانت‌های لازم را برای تامین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان بدهد.

غنی می‌گوید: «قانون اساسی به‌عنوان وثیقه ملی، قاعدۀ بازی ما است».

تلاش‌ها برای تعیین زمان و موضوعات نشست صلح استانبول جریان دارد. انتظار می‌رود این نشست در ۱۶ ماه آوریل برگزار شود تا نقشه‌راه سیاسی آینده کشور را ترسیم کند.

بیشتر از جهان