«افسار کرونا از دستمان در رفت»

شمار قربانیان کرونا در تهران در روزهای اخیر سه برابر شد

وزیر بهداشت ایران اعلام کرد: «افسار مهار کرونا از دستمان در رفته است.» سعید نمکی با اشاره به توصیه‌هایی که در روزهای گذشته کرده بود و درخواست‌های ملتمسانه‌ای که از مردم داشت تا در نوروز سفر نروند، روز یکشنبه ۱۵ فروردین ماه، گفت:«تلاش شبانه‎روزی کادر درمان، فوتی‌‎ها را به سمت تک‌ رقمی برده بود، گفتیم نگذارید افسار کرونا از دستمان در برود، اما امروز در رفت.» او افزود: «معلوم نیست کِی دوباره بتوانیم فوتی‎‌ها را دو رقمی کنیم.»

بنا به اعلام وزارت بهداشت، در طول شبانه‌روز گذشته منتهی به ظهر روز یکشنبه، ۱۶۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹- جان خود را از دست دادند. 

وزیر بهداشت و درمان ایران همچنین با گلایه در خصوص جدی گرفته نشدن شیوع دوباره کرونا در کشور، گفت:‌ «گفتیم تمام عضلات ما درد می‌کند، افسار این اژدها را به سادگی پایین نکشیدیم. ما این‌ها را با فتوشاپ نشان نمی‌دهیم. »

او همچنین با اشاره به این که چهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مبتلا به کرونای جهش‌یافته موسوم به کرونای انگلیسی شده‌اند، اضافه کرد: «گفتیم بچه‌ها دارند بال بال می‌زنند تا این منحنی سر به نزول بیاورد، نگذارید این افسار از دست ما در برود. امروز افسار مهار کرونا از دست ما در رفت. امروز مهار اژدهای کووید-۱۹ چموش سرکش فعلا از دست ما در رفت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی درادامه گفت که در حال حاضر شرایط بسیار سنگین و دشواری پیش رو است، و افزود که معلوم نیست چه زمانی دوباره این وزارتخانه و کادر درمان و بهداشت بتوانند شمار مرگ روزانه بیماران کووید-۱۹ را به زیر سه رقم بیاورند.  

همزمان، یک عضو ستاد ملی کرونا نیز گفت که شمار بستری شدگان کرونایی در پایتخت ۲ برابر شده‌ است‌ و همه بیمارستان‌های تهران به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. 

به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا، سعی شده است تا بیمارستان‌ها وارد فرایند فعالیت‌های غیر اورژانسی نشوند تا امکان پذیرش بیماران کرونایی به صورت حداکثری فراهم شود. 

کرونا در کشور دوباره اوج گرفته است 

به گفته معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا، در هفته دوم فروردین ۱۴۰۰، شمار ابتلا به کرونا در سراسر کشور، از جمله در تهران، اوج گرفته است و کشور شاهد روند صعودی ابتلا و در پی آن، افزایش بستری در اغلب مناطق مانند تهران بوده‌ است. به گفته آقای توکلی، تعداد بستری کرونایی در تهران ۲ برابر شده است؛ به این معنا که تعداد این افراد از حدود ۳۰۰ نفر در روز به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، ازدحام‌های اسفند ماه در مناطقی مانند مراکز خرید، و انجام سفرهای نوروزی را مهمترین عامل روند افزایشی بیماری کرونا اعلام کرده است. به گفته او، مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا نیز نسبت به هفته‌های آخر اسفند ماه ۱۳۹۹ در تهران افزایش یافته است.

همزمان، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، با اعلام سه رقمی شدن جانباختگان کرونا در تهران، افزود که  شمار فوت‌شدگان ناشی از کرونا در تهران نیز ازروزانه ۲۰ نفر، تقریباً به ۶۰  نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. با فوت ۱۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسیده است.