خیز چهارم کرونا قطعی شد، در خانه بمانید

وزارت بهداشت از مردم خواسته که برای حفظ سلامت و جان خود و خانواده، به سیزده به‌در نروند

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر در کشور رسیده است- محمد رضا شریف/ میزان

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد اوج‌گیری خیز چهارم کرونا قطعی است. این وزارتخانه روز پنجشنبه ۱۲ فروردین ماه در پیامکی به شهروندان نوشت:‌ «هم‌وطن عزیز با آرزوی تندرستی و شادکامی؛ متاسفانه اوج‌گیری خیز چهارم کرونا در سراسر کشور قطعی است. تعداد مبتلایان در اکثر نقاط کشور با سرعت در حال افزایش است.»

در این پیامک همچنین از شهروندان خواسته شده که برای حفظ سلامت و جان خود و خانواده، به سیزده به‌در نروند، در صورت خارج شدن از منزل حتما ماسک بزنند، از حضور در دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و سوگواری و‌ محیط‌های پر جمعیت پرهیز کنند.

هرچند از روزهای منتهی به اسفند، وزارت بهداشت و رئیس جمهوری ایران و کمیته مقابله با کرونا در کشور از شهروندان ایرانی خواستند که به سفرهای نوروزی نرفته و در خانه و شهر خود بمانند ولی گزارش‌ها از ایران نشان از افزایش سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ داشت.

روز پنجشنبه نیز مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، خبر داد که  تردد نوروزی در محورهای گیلان از دو میلیون خودرو گذشت.

رئیس پلیس راه البرز هم از ممنوعیت تردد وسیله نقلیه در جاده کرج – چالوس خبر داده است. رضا گودرزی، رئیس پلیس راه البرز نیز گفته که با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا و پیشگیری از تجمع مردم در روز ۱۳ فروردین ماه در مناطق کوهستانی براساس تصویب ستاد ملی کرونا جاده کرج - چالوس روز جمعه، بسته خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام انتظامی، تردد در زمان اعمال محدودیت فقط به صورت دسترسی محلی است و نماینده دهیاری در ورودی محور برای شناسایی افراد بومی مستقر می‎‌شود. همچنین بر اساس محدودیت ایجاد شده در مسیرهای منتهی به جاده‎‌های کوهستانی مانند روستای آتشگاه، برغان، کردان و دیگر مناطق تردد هرنوع وسیله نقلیه به مناطق مذکور ممنوع است. به گفته رئیس پلیس راه البرز محدودیت‎‌های ایجاد شده تا اطلاع بعدی ادامه دارد.

همزمان رئیس اورژانس کشور نیز گفت در روزهای گذشته مراجعه مبتلایان به کرونا به اورژانس و مراکز درمانی نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است. به گفته پیرحسین کولیوند عوارض ویروس جهش یافته موسوم به ویروس انگلیسی در دو نوبت بروز می‌کند و مراقبت‎‌های بهداشتی خیلی توصیه می‌شود. آقای کولیوند روز دوم فروردین ماه نیز گفته بود: «در بحث حوادث ترافیکی نسبت به گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته‌ایم و تعداد مراجعات به مراکز درمانی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.»

جانشین استاندار در ستاد مدیریت بیماری کرونای فارس نیز روز پنجشنبه با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این استان گفت: «خروج خودروهای بومی از شیراز و سایر شهرستان‌های قرمز و نارنجی فارس و همچنین ورود خودروهای غیر بومی به شیراز و شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است.»

فرماندار اراک نیز اعلام کرده که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان در چهار روز اخیر نسبت به روزهای پایانی سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته که این موضوع نگران‌کننده است. به گفته فرمانداری این شهر، اراک از سه روز گذشته به وضعیت نارنجی کرونا رسیده و در صورت توجه نکردن مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی این رنگ نیز به قرمز می‌رسد.

به گفته سخنگوی وزرات بهداشت در ایران، آمار جانباختگان کرونا در ایران به مرز ۱۰۰ نفر در روز نزدیک شده است. به گفته سیما لاری در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر در کشور رسیده است.