پلنگ در دام‌افتاده به باغ وحش کابل منتقل می‌شود

مردم محل در استان شرقی لغمان یک پلنگ برفی را گرفتار کرده اند

پلنگ برفی که چند روز پیش توسط شماری از ساکنان لغمان شکار شده بود و نزد آنان نگهداری می‌شد، به باغ ‌وحش کابل منتقل می‌شود.

خبر نجات پلنگ شکارشده و انتقال آن از لغمان به کابل در حالی شنیده می‌شود که هیئتی به نمایندگی از دولت مرکزی افغانستان برای گفت‌وگو و حل مشکل پیش آمده برای پرداخت غرامت برای شکارچیان پلنگ کوهی به لغمان رفتند.    

کسانی که برای نجات پلنگ از نزد شکارچیان تلاش کردند به ایندپندنت فارسی گفتند:«با پرداخت دوصدهزار افغانی برای کسانی که پلنگ را شکار کردند و ادعا دارند که این پلنگ بزهای آنان را خورده است به توافق رسیدیم و قرار است که پلنگ را در داخل یک قفس به کابل انتقال دهیم، اما چیزی که قابل نگرانی است این است که طالبان در مسیر راه هستند که مبادا سد راه انتقال پلنگ به کابل شوند.»

هفته گذشته محمد کاظم همایون، رئیس محیط زیست کابل از شکار و زخمی شدن یک پلنگ نایاب توسط شکارچیان در استان لغمان در صفحه فیس‌بوکش خبر داد و خواستار نجات پلنگ از دست شکارچیان روستای «علینگار» شد.

آقای همایون، از رئیس‌جمهوری افغانستان، نمایندگان لغمان در مجلس نمایندگان و دیگر مقامات محلی این استان خواست که برای نجات پلنگ شکار شده تلاش کنند، پیش از آنکه پلنگ از بین برود. این تلاش‌های آقای همایون، سر انجام نتیجه داد و دولت مرکزی دست به کار شد و برای نجات پلنگ نایاب این کشور از نزد شکارچیان هیئت به استان لغمان فرستاد.

محمد کاظم همایون، رئیس محیط زیست کابل، چند هفته پیش هم یک فروشگاه بزرگ پرنده فروشی و فروش گوشت آنان را در کابل تعطیل کرد و همچنین از فروش سیزده بال باز و یک بال شاهین در کابل جلوی کرد. اکنون تلاش‌های وی در بیرون از کابل نیز منجر به نجات یکی از حیونات نایاب و زیبا افغانستان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان روستای «علینگار»، هفته گذشته یک پلنگ برفی را با زخمی ساختن یک پایش شکار کردند و با خود بردند. شکارچیان دلیل شکار این حیوان نایاب افغانستان را خوردن ۳۵ بز آنان توسط پلنگ شکارشده می‌دانستند و تاکید داشتند که در برابر رهایی پلنگ شکارشده دولت افغانستان باید غرامت پرداخت کند در غیر آن رهایش نخواهند ساخت.

مومن خان، یکی از کسانی بود که در شکار این پلنگ دست داشت، گفت:«این پلنگ ۳۵ راس بز ما را خورده است و تا زمانی که ما تاوان خود را نگیریم حاضر نیستیم پلنگ را آزاد سازیم و اگر دولت ما غرامت نپردازد، پلنگ را به افراد ثروتمند می‌فروشیم.»

با این حال، مقام‌های اداره ملی محیط زیست لغمان در واکنش به خواست شکارچیان برای پرداخت غرامت واکنش نشان دادند و تاکید داشتند که نگهداری و فروش چنین حیواناتی غیر قانونی است و پرداخت غرامت باعث تشویش بیشتر مردم به شکار چنین حیوانات می‌شود.

این تنش میان مقامات محلی لغمان با شکارچیان باعث گردید که مردم پلنگ را رها نسازند و نزد خود نگه دارند تا سرانجام رئیس‌جمهوری افغانستان هیئتی را برای بررسی موضوع و راضی کردن شکارچیان به لغمان فرستاد. گفته می‌شود که مشکل با پرداخت غرامت حل شده و قرار است که پلنگ به کابل انتقال یابد.

تاکید مقامات دولتی افغان بر رهایی این پلنگ کوهی در حالی بیشتر شده است که افغانستان از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که جنگ و شکارهای غیر قانونی جمعیت این قشر از حیوانات را کم ساخته است. مردم و کارشناسان محیط زیست این کشور به این باور هستند که اگر جلوه این شکارها غیر قانونی گرفته نشود، نسل این حیوانات به گونه کامل نابود خواهد شد. 

بیشتر از جهان