جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام هفته آینده در وین برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: نمی‌توانیم انتظار یک تحول فوری را داشته باشیم

ایران و ٤+١ در تلاش هستند تا شرایط بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کنند - عکس از مشرق

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید و کشورهای روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان همراه با ایران توافق کردند تا ادامه مذاکرات روز سه‌شنبه هفته آینده به طور حضوری در وین پی گرفته می‌شود. پیش‌تر اعلام شده بود که موضوع مذاکرات در مورد «چشم‌انداز بازگشت ایالات متحده به برجام» است.

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، عباس عراقچی در مذاکرات امروز، با تأکید بر مواضع پیشین ایران، اعلام کرد که به‌محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، جمهوری اسلامی گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه برخلاف خواسته اروپایی‌ها مبنی‌بر مذاکره مستقیم بین ایران و ایالات متحده، اظهار داشت که برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا دراین‌خصوص کاملاً روشن است.

پیش‌تر، محمدجواد ظریف نیز گفته بود که ایران با ایالات متحده مجدداً مذاکره نخواهد کرد. او در این باره گفته بود:«برجام با توجه‌ به عدم موافقت جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر موضوعات نهایی شده و مذاکره مجددی دراین‌ارتباط نخواهیم داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز پیگیری مذاکرات امروز کمیسیون مشترک برجام را به صورت حضوری در روز ششم آوریل در وین تایید کرد و گفت، آمریکا با این گفت‌وگوها موافقت کرده است. ند پرایس روز جمعه در بیانیه‌ای تاکید کرد، «این فعلا روزهای نخست است و چنان که مباحثی دشواری پیش رو داریم، ما نمی‌توانیم انتظار یک تحول فوری را داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های نخست بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن، دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی طرحی را برای احیای توافق هسته‌ای به دولت جدید ایالات متحده ارائه دادند. آنها پیشنهاد کردند برخی از تحریم‌هایی که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اعمال شده بود، لغو شود. موضوعی که با موافقت بایدن مواجه نشد.

در ماه‌های اخیر، کاخ سفید در مقابل تلاش‌های گسترده اروپایی برای لغو تحریم کالاهای بشردوستانه و آزادسازی وجوه ایرانی در بانک‌های خارجی به‌عنوان اقدامات اعتماد ساز، مقاومت کرده است و اصرار دارد که تهران ابتدا باید نسبت به بازگرداندن طیف وسیعی از فعالیت‌هایی که بر اساس پیمان سال ۲۰۱۵ نقض کرده، از جمله غنی‌سازی بیش از حد مجاز اورانیوم و تولید اورانیوم با غلظت بالاتر، اقدام کند.

اروپاییان همچنین واشنگتن را برای بازگرداندن معافیت‌هایی که به دولت‌های خارجی اجازه می‌دهد در برنامه‌های هسته‌ای با ایران شرکت کنند، تحت‌فشار قرار داده‌اند. این توافق‌نامه، سنگ بنای پیمان سال ۲۰۱۵ ، به‌منظور محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران، از جمله با طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک برای اطمینان از عدم استفاده از آن برای تولید پلوتونیوم بود.