مریخ‌نورد ناسا پای کوه از خودش سلفی گرفت

عکس‌های مسحور کننده مریخ‌نورد، نمایی سه‌بعدی از سطح سیاره سرخ فراهم آورد

مریخ‌نورد «کیوریاسیتی» ناسا بر روی سیاره مریخNASA/JPL-Caltech/MSSS

مریخ‌نورد «کیوریاسیتی» (کنجکاوی) ناسا بر سطح مریخ، یک سلفی جدید گرفته است. این مریخ نورد در حالی که بر روی کوه «مونت مرکو» به ارتفاع شش متر (که بر اساس نام کوهی در فرانسه نامگذاری شده) قرار گرفته، سه عکس ثبت کرده است. یک عکس مسحورکننده از خود و دو عکس سَراسَرنَما (پانوراما) که به انسان این امکان را می دهد، تصویری سه بعدی از سیاره سرخ را ببیند. 

تصویر پانوراما، تقریبا از فاصله ۴۰ متری این ساختار سنگی، با حرکت مریخ‌نورد به این سمت و برداشتن عکس دیگری از فاصله‌ای یکسان ثبت شده است. چیزی که یک عکس شبیه به تصاویر سه بعدی نمایاب ایجاد کرده است؛ تصویری که به دانشمندان کمک می‌کند تصور بهتری از ویژگی‌های ژئومتریک (ریخت‌شناسی هندسی) مریخ و لایه‌های رسوبی این ساختار سنگی پیدا کنند.

گفته می‌شود مریخ‌نورد «کیوریاسیتی» در نمونه‌های صخره‌ای نزدیک به نام نونترون (Nontron) حفاری کرده تا داده‌هایی درباره ترکیبات سنگی آن گردآوری کند، موضوعی که ممکن است از تاریخ رازآلود مریخ پرده بردارد. دلیل این نامگذاری، برگرفته از این واقعیت است که نونترونیت که یک کانی و خاک معدنی است، در نزدیکی روستایی در فرانسه به نام نونترون، روی زمین پیدا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناحیه‌ای که در تصویر از آن عکس برداری شده، بین «واحد زایش خاک رس» (clay-bearing unit) که مریخ‌نورد «کیوریاسیتی» بر آن فرود آمده و «واحد زایش سولفات» است که مریخ نورد کوه شارپ قرار دارد (کوه شارپ یا کوه ائولیس، کوهی است در مریخ که در نزدیکی دهانه گیل واقع شده است).

به نظر می‌رسد این سلفی فقط در برگیرنده یک تصویر است در حالی که این عکس، در واقع ترکیبی از زوایای مختلف بسیار است؛ ۶۰ تصویر که دوربین تصویربردار لنز دستی مریخ (MAHLI) که بر بازوی رباتیک مریخ‌نورد قرار دارد، برداشته است؛ در حالی که ۱۱ تصویر دیگر را دوربین Mastcam که در قسمت جلویی مریخ‌نورد قرار گرفته، ثبت کرده است. 

این عکس در یک لحظه هم گرفته نشده است. بین عکس‌هایی که بازو و قسمت جلویی گرفته‌اند، یک بازه زمانی ۱۰ روزه وجود دارد. بین سه هزار و شصتمین روز و سه هزار و هفتادمین روزی که مریخ‌نورد «کیوریاسیتی» در مارس به سر برده است. این تصویر با عکسی که پیش‌تر یک مریخ‌نورد از فاصله ۲۶۵.۳۹ میلیون کیلومتری بین زمین و مریخ ارسال کرده بود، به کلی متفاوت است. 

در ماه فوریه امسال، مریخ‌نورد «پرسویرنس»، تصویری نشان داد که درست در لحظه پس از فرود آن بر روی این سیاره، برداشته بود. اگرچه آن تصویر، تصویری مات از فرود فوری بود، تصاویر بعدی که در آن‌ها از ۲۵ دوربین و دو میکروفن برای رسیدن به حداکثر ظرفیت استفاده شد، به مراتب واضح‌تر شدند. ناسا همچنین نخستین تصاویر خود از ۳۰ ضربه تابش لیزر پرقدرت مریخ‌نورد «پرسویرنس» را که به فضا ارسال شدند، منتشر کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان