اتحادیه اروپا، هشت نیروی نظامی و سه نهاد حکومتی در ارتباط با سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را تحریم می‌کند

اتحادیه اروپا مانند ایالات متحده مدتهاست از نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است

اعتراض‌های خیابانی که از ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران آغاز شد، سرکوب گسترده و خشن نیروهای امنیتی را به دنبال داشت-AFP

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول سه دیپلمات اروپایی گزارش داد که اتحادیه اروپا هشت فرمانده پلیس و بسیج و همچنین سه نهاد حکومتی ایران در ارتباط با سرکوب مرگبار اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ را تحت تحریم قرار خواهد داد.

به گفته این دیپلمات‌ها، که رویتر هویت آنها را فاش نکرده است، ممنوعیت سفر و ضبط دارایی‌های افرادی که تحریم می‌شوند نخستین اقدامات تنبیهی است که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ علیه مسئولان جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق‌بشر اعمال خواهند کرد.

آنها زمان اعلام رسمی و اجرایی شدن این تحریم‌ها را هفته بعد از تعطیلات عید پاک عنوان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز روز سه‌شنبه در همین ارتباط از قول سه دیپلمات اروپایی ناشناس گفت که انتظار می‌رود نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه روز چهارشنبه، امروز، در این زمینه به توافق برسند. مسئولان این اتحادیه از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

اتحادیه اروپا مانند ایالات متحده مدتهاست از نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است. وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در جدیدترین گزارش سالانه خود، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

اعتراض‌های خیابانی که از ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران آغاز شد، سرکوب گسترده و خشن نیروهای امنیتی را به دنبال داشت و کمتر از دو هفته بعد پایان یافت. به گزارش رویترز، حدود ۱۵۰۰ تن در جریان این اعتراض‌ها جان خود را از دست دادند.

این خبرگزاری منبع این آمار را سه مقام وزارت کشور ایران عنوان کرده است. آمار کشته‌شدگانی که سازمان ملل متحد اعلام کرده، دست‌کم ۳۰۴ نفر است. ایران که همواره اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده، این آمارها را نیز ساختگی و «اخبار جعلی» خوانده است.