افزایش ابتلا جوانان به نوع حاد بیماری کووید-۱۹ در برزیل

مقامات برزیل بعد از صعود مرگبار جدید ویروس کرونا درباره ابتلا جوانان به این بیماری زنگ خطر را به صدا درآوردند

برزیل در حال حاضر با مرگبارترین موج بیماری عالم‌گیر جاری دست و پنجه نرم می‌کند- MICHAEL DANTAS / AFP

مقامات بهداشتی برزیل زنگ خطر گونه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا را به صدا درآوردند. به اعتقاد آنان، این گونه از ویروس، عامل اصلی افزایش شدید موارد جدید ابتلا، مرگ و بستری شدن جوانان است.

برزیل در حال حاضر با مرگبارترین موج بیماری عالم‌گیر جاری دست و پنجه نرم می‌کند. ثبت آمار وحشتناک مرگ‌‌و‌میر روزانه و موارد جدید و بی‌سابقه ابتلا در این کشور امریکای جنوبی همچنان ادامه دارد و بیمارستان‌های این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

این کشور که در تعداد مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در جایگاه دوم بعد از ایالات متحده قرار دارد، در روز چهارشنبه از مرز ۳۰۰ هزار مورد مرگ هم گذشت و برای اولین بار و به شکلی بی‌سابقه، سه هزار برزیلی در یک روز جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز تا واکسینه شدن عمده شهروندان و به ویژه جوانان، فاصله زیادی وجود دارد. این در حالی است که چند دکتر مراقبت‌های ویژه کووید-۱۹ از سراسر این کشور، ظهور روندی خطرناک را گزارش کرده‌اند: از سال جدید میلادی سن بیماران در شرایط وخیم آن‌ها، کم‌ و کمتر شده است و آن‌ها نمی‌دانند دلیل این امر چیست.

بنا به اطلاعاتی که در وب‌سایت محلی متروپولس جمع‌آوری شده، میانگین روزانه مرگ افراد زیر ۳۹ سال در دو ماه اول سال جاری میلادی، ۳۶.۶ درصد افزایش داشته است.

یک تحلیل اطلاعاتی که  آقای اورلنا از موسسه فیکوروز در مانائوس، در شمال برزیل، انجام داده، چنین نتیجه گرفته است که در موج دوم شیوع بیماری، آمار ابتلا در میان افراد با سن حدود۵۰ سال در مقایسه با اوج آن در بهار گذشته، بیش از ۹ درصد افزایش یافته است. این تحلیل همچنین دریافت موارد ابتلا در میان افراد بالای ۶۰ سال، حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

آن مندز، دکتر بیمارستان گتولیو وارگاس در شهر آمازونی مانائوس گفت: «در موج اول شیوع بیماری، بیشتر بیماران ما افراد مسن بودند، اما در موج دوم، افزایش محسوس پذیرش بیماران ۳۰ تا ۵۰ و چند ساله‌ای را شاهد هستیم که به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند. بسیاری از همکاران و بیماران ما جان می‌بازند. ما اکنون از خود می‌پرسیم چه اتفاقی افتاده که بیمارانی اینقدر جوان به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند؟»

خانم مندز حدس می‌زند که یکی از دلایل احتمالی، شلوغی بیش از حد مراکز پزشکی و بهداشتی است که رسیدگی به وضعیت بیماران و مداوای پزشکی را به تعویق می‌اندازد.

دیگر مقامات بهداشتی، حداقل به یک گونه جدید ویروس کرونا اشاره کرده‌اند.

بنا به پژوهشی جدید، گونه‌ای که با نام پی۱ شناخته می‌شود و به ناحیه آمازون برزیل مرتبط است، به طور عمده تا ۲.۲ درصد مسری‌تر است و ۲۵ تا ۶۱ درصد بیشتر احتمال دارد که افرادی که به گونه‌های اولیه این ویروس مبتلا شده‌اند را دوباره مبتلا کند.

بنا بر پژوهش موسسه فیکوروز، یک موسسه تحقیقاتی بسیار معتبر در برزیل، که چهارم مارس در هشت ایالت برزیل انجام داد، حداقل نیمی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در شش ایالت «با گونه‌های نگران‌کننده جدید از جمله گونه پی‌۱، در ارتباط بودند.» 

گونه پی۱ اولین بار در اواخر سال گذشته میلادی در مانائوس ظاهر شد و چندین دانشمند و محقق حدس می‌زنند که این گونه، عامل تغییر بافت جمعیتی مبتلایان به بیماری است ولی در این زمینه هنوز به پژوهش علمی دقیقی نیاز است.

جسم اورلنا، متخصص اپیدمیولوژی در موسسه فیکوروز ایالت آمازوناس گفت: «می‌دانیم گونه پی۱ امکان ابتلای بیشتری دارد، مسری‌تر و بیشتر بیماری‌زا است. اما این که مرگبارتر باشد را هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم.»

به گفته این محقق، به دلیل این که چندین واحد مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور به ظرفیت بالای ۹۰ درصد رسیده‌اند، احتمال این که بیماران جوانتر در بیمارستان جان بسپارند بسیار بیشتر می‌شود. او همچنین گفت بیماران جوانتر برای مدتی طولانی‌تر بدون پذیرش تحت مداوا قرار می‌گیرند چرا که توان بیشتری برای مقاومت در برابر ویروس دارند.

فرانسیسو کاردوسو، متخصص بیماری‌های مسری در بیمارستان امیلیو ریباس در شهر سائو پائولو به واشنگتن پست گفت یکی دیگر از دلایل گسترش بیماری و مرگ جوانان، می‌تواند این باشد که ویروس تاکنون در جمعیت مسنتر شیوع یافته و میزبانان مسنی را که می‌توانسته، قبلا کشته است.

بسیاری از کارشناسان به سوءاستفاده طولانی‌مدت چند ماهه از تمهیدات کنترل شیوع ویروس و همچنین مراسم‌هایی که باعث شیوع گسترده بیماری شدند، مانند مهمانی‌های سال جدید میلادی و مراسم کارناوال هم اشاره می‌کنند که می‌توانند عامل ابتلای جمعی جوانان برزیل به این بیماری باشد.

اما بسیاری گزینه دیگری جز این که خود را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دهند، ندارند. در ماه دسامبر، همزمان با اوج گرفتن موج دوم شیوع بیماری در برزیل، رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو، ارائه بسته کمکی به دلیل ویروس کرونا برای فقرا به مبلغ ماهی ۴۴ پوند را پایان داد و میلیون‌ها نفر را مجبور کرد با متروهای شلوغ در شهر رفت‌وآمد کنند و در خیابان‌ها کار کنند تا بتوانند غذایی سر سفره خود بیاورند.

جسم اورلنا گفت: «برای کارگران جوان برزیلی گزینه‌های موجود این دو است: یا از گرسنگی بمیر یا از ابتلا به ویروس.»

© The Independent

بیشتر از جهان