روحانی: راه حل مشکلات فقط رفراندوم است

«اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد، تمام حرکت‌ها و انقلاب‌ها در کشور به پایان می‌رسد»

با وجود درخواست‌های همیشگی، در جمهوری اسلامی تنها یک همه‌پرسی ذر باره نوع نظام سیاسی برگزار شده است- عکس از شبکه‌های اجتماعی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی با اشاره به سالگرد ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی بار دیگر بر ضرورت برگزاری رفراندوم به عنوان راه حلی برای مشکلات گفت: راه حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است و ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی که به آن افتخار می کنیم، یک همه پرسی و رفراندوم است.»

طبق اصل ۵۹ قانون اساسی، در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

با وجود تاکید هرازگاهی شماری از دولتمردان جمهوری اسلامی بر ضرورت برگزاری رفراندوم در مورد برخی از مسائل مانند مذاکرات هسته‌ای، رهبران جمهوری اسلامی و در مرکز آن، علی خامنه‌ای و جریان اصولگرا از چنین پیشنهادی استقبال نکرده‌اند.

همزمان، گروه‌ها و چهر‌ه‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز خواستار برگزاری همه‌پرسی تعیین نظام سیاسی آینده و گذار از جمهوری اسلامی از جمله زیر نظر سازمان ملل متحد شده‌اند، هرچند حاکمیت به چنین درخواستی پاسخی منفی و در مواردی خشونت‌آمیز داده است.

حسن روحانی نیز پیش از این خواستار برگزاری همه‌پرسی شده بود. حامیان همه‌پرسی در درون حاکمیت، به رفراندوم نه به عنوان روشی برای تعیین نوع نظام سیاسی کشور بر اساس خواست اکثریت شهروندان، بلکه به عنوان راهکاری برای خروج نظام جمهوری اسلامی از بن‌بست تصمیم‌گیری در حوزه‌های مشخص و محدودی در عرصه سیاست داخلی و خارجی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی، امروز نیز بار دیگر بدون آنکه به انتقادهای مخالفان جمهوری اسلامی پاسخ دهد، گفت:« ۱۲ فروردین و حضور مردم در پای صندوق های رای ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رای به نظام جمهوری اسلامی، نشان داد که اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام های کشورو مدیریت کشور را با رای خود برمی گزینند و انتخاب می کنند.»

او با تاکید بر اینکه تفسیر ۱۲ فروردین یعنی اینکه میزان رای ملت است، از انتخابات به عنوان یکی از مسائل و موضوعات مهم پیش روی کشور نام برد و گفت: «خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد، ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده‌ایم که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که همزمان با کارزار « نه به جمهوری اسلامی»، بحث بر سر تحریم گسترده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بین شهروندان بالا گرفته است.

روحانی بدون اشاره به این مباحث گفت:« اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد که ان‌شاءالله هیچ‌وقت به چنین روزی نرسیم، به معنای پایان تمام حرکت‌ها و انقلاب‌ها در کشور است.»

او گفت:«انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تا مشارکت در انتخابات و صندوق رای هست، نظام جمهوری اسلامی با همین قدرت و شکوه خواهد بود.»

بیشتر از