نگرانی از آغاز موج سوم کرونا در افغانستان

نخستین موارد از ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در افغانستان ثبت شد

ویروس جهش‌یافته کرونا احتمالا از پاکستان و تا حدی هندوستان، به افغانستان راه یافته است - WAKIL KOHSAR / AFP

با شناسایی هفت مورد ابتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته (نوع بریتانیایی) در افغانستان، این ذهنیت در افکار عمومی به وجود آمده که موج سوم کرونا در افغانستان در حال گسترش است.

وزارت بهداشت افغانستان روز سه‌شنبه گزارش داد که ۱۱ مورد مشکوک به ابتلا به نوع جهش‌یافته در استان ننگرهار در شرق افغانستان گزارش شده که از این میان، هفت مورد آن مثبت بوده است.

وزارت بهداشت همچنین گفت که ابتلا به کرونا در افغانستان دوباره در حال گسترش است؛ در حالی که در یکی دو ماه، گذشته روند ابتلای روزانه افغان‌ها به کرونا، به پایین‌تر از حدودا ۲۰ نفر رسیده بود، در چند روز اخیر این روند سیر صعودی می‌پیماید؛ چنانچه روز دوشنبه ابتلای بیش از ۷۰ نفر به ویروس کرونا گزارش شد و طی ۲۴ ساعت، هشت نفر در افغانستان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

ویروس جهش‌یافته کرونا احتمالا از پاکستان و تا حدی هندوستان، به افغانستان راه یافته است. در اوایل دی‌ماه سال گذشته، وزارت بهداشت افغانستان از شهروندان افغانستان خواست تا حداقل برای چهار هفته به کشورهای پاکستان و هند، سفر نکنند اما این توصیه چندان موردتوجه قرار نگرفت.

بر اساس گزارش‌ها، گردش ویروس جهش‌یافته‌ کرونا در پاکستان، در این روزها به اوج خود رسیده و روز دوشنبه در این کشور، نزدیک به پنج هزار نفر جدید به این ویروس مبتلا شدند و ۴۱ تن هم جان خود را از دست دادند. سرعت گردش ویروس در پاکستان به حدی است که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور را به یکباره به کرونا مبتلا کرده است.

دولت پاکستان موج سوم و اوج گردش ویروس کرونا در این کشور را اعلام کرده است اما آیا در افغانستان هم موج سوم از راه رسیده است؟

در صحبتی که با غلام دستگیر نظری، رئیس بخش مصونیت عمومی و سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان داشتم، او گفت که احتمال گردش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان را نباید دور از تصور دانست. با این حال، بیش از حد هم نباید نگران گسترش ویروس بود زیرا به باور وزارت بهداشت افغانستان، بخش عمده‌ای از شهروندان این کشور در دو موج گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای نظری می‌گوید بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت سال گذشته منتشر کرد، تنها در موج اول گردش ویروس کرونا، ۳۲ درصد مردم  افغانستان، به این ویروس مبتلا شدند. بخش قابل‌توجهی از شهروندان هم در موج دوم بیماری، با آن درگیر بودند. به همین دلیل ایمنی گله‌ای در افغانستان در مقابل ویروس کرونا به وجود آمده است. با این حال، مصونیت عمومی نسبی در افغانستان به معنای آن نیست که می‌توان نسبت به شیوع ویروس جهش‌یافته بی‌تفاوت بود. بر اساس مشاهدات بالینی، ویروس جهش‌یافته نوع بریتانیایی، سرعت گردش و ابتلای بسیار بالایی دارد؛ هرچند گزارش شده است که نسبت به نوع آفریقایی آن، خطر حاد شدن وضعیت مبتلایان به این نوع ویروس کمتر است.

 روند تزریق واکسن کرونا در افغانستان

تاکنون در حدود یک میلیون دوز از واکسن کرونای تولید آسترازنکا، به افغانستان رسیده است. از این میان، نیم میلیون دوز کمک بلاعوض دولت هند به افغانستان بود و نزدیک به نیم میلیون دوز هم بر اساس تعهد نهاد کواکس برای افغانستان، به این کشور رسیده است. کواکس وعده داده است ۱۶میلیون دوز واکسن برای افغانستان تهیه کند. این مقدار واکسن می‌تواند در حدود ۶۰ درصد افرادی که لازم است را واکسینه کند.

در حال حاضر بیش از۶۰ هزار نفر در افغانستان، اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که کادر درمان، معلمان مدارس، فعالان رسانه‌ای و افرادی بالای ۵۰ سال از آن جمله‌اند. روند تزریق واکسن به نیروهای امنیتی نیز در جریان است. گفته می‌شود به همین تعداد از نیروهای امنیتی افغانستان دوز اول واکسن تزریق شده است و درمجموع می‌توان گفت که تاکنون در حدود ۱۲۰ هزار نفر در افغانستان واکسینه شده‌اند.

افغانستان از کشورهای است که آمار رسمی ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آن کم بوده است. هرچند برخی به این باورند که به دلیل ثبت نشدن تمام تولد و مرگ‌ها در این کشور، آمار یادشده بیش از گزارش‌های رسمی است. افغانستان از معدود کشورهایی است که محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا را هم خیلی سریع کنار گذاشت و حتی همان زمانی که دولت محدودیت‌هایی وضع کرد، مردم چندان با آن همراهی نکردند.

بیشتر از جهان